Blogg & Insikter

Är du ett varumärke?

Under åren har jag stött på en hel del personer som sagt att de är värdefulla för att de är ett varumärke. Varumärket Jag, som kan vara värdefull för ditt företag bara genom att finnas. Ibland kanske det är sant men det är långt från alltid någon du vill ha i din organisation.

Inget företag står och faller med en enda person. Alla kanske inte kan ersättas men man behöver inte heller ersätta alla. Visst kan det dessutom vara så att en del företag faller när viktig personal lämnar men i mina ögon faller dessa företag på grund av en dålig organisation. Rätt organisation klarar sig utan kändisar i leden.

Jag är medveten om att det kanske kan verka aningslöst eftersom jag blivit relativt välkänd i vår bransch men jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att personliga varumärken har mycket lite värde, annat än för den som vill få ett jobb man kommer få svårt att klara av.

Alla personer som jag stött på som berättat för mig att de är ett varumärke, de är fler än man kan tro och många av dem hade åtminstone jag aldrig hört talas om innan, har underpresterat när de väl ska leverera. Det kan vara så att vi skiljer oss från andra företag men till mångt och mycket är man vad man gör hos oss. Om du presterar bra är du bra, om du ställer till problem är du ett problem.

Det kanske kan vara så att man i en anställningsintervju kan ha fördelar av att ha byggt upp ett varumärke kring sin person, kanske kan man höja lönen man går in på något. Kanske kan man till och med få mer respekt än man annars fått, i början.

På sikt, under förutsättningen att man inte tänker hoppa mellan arbetsgivare årligen resten av livet, kommer det vara sämre att komma in på en uppblåst häst. I mina ögon är det exakt vad marknadsföring av sig själv leder till. Om man skulle få en fördel i anställningsförfarandet bara genom att man är igenkänd är det förstås någon som är mer kompetent som missat sin chans. Lite på samma sätt som att få en fördel på grund av sitt kön eller sin ålder.

Naturligtvis är det så att igenkänning inte betyder att man är dålig på sitt jobb, lika lite som att ens kön betyder det (vilket de nu är). Men trenden att ägna sig åt självmarknadsföring är direkt skadlig för det här, precis som trenden att anställa enbart män som chefer, eller för den delen att kvotera. Man skapar en situation där någon annan kanske skulle passat bättre, och på sikt (åtminstone i hälsosamma företag) blir det jobbigt för alla inblandade.

Disclaimer

Jag förstår att jag kan ha skrivit saker i den här artikeln som kan väcka viss vresighet. Min förhoppning är att du kan ta det som en önskan om att väcka tankar, snarare än ett påhopp.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *