Kom igång med Google Ads – Del 2
I förra delen tog vi upp vilka olika delar det är värt att hålla reda på i Google Ads.
Idag är det dags att förbereda inför din första kampanj.
Inför en satsning i Google Ads är det viktigt att tänka igenom ditt mål med marknadsföringen. Detta kommer att påverka hur du ser på resultatet från en marknadsföring som baseras på pay-per-click.
Om ditt mål är försäljning och du har produkter att erbjuda kommer du troligtvis att vilja satsa på shopping-annonsering och en strategi som baseras på ROAS – Return on Ad Spend.
Är du helt nystartad kanske du hellre vill jobba med varumärkeskännedom. Då är det mer troligt att du kommer att vilja kika på antal exponeringar och jobba mer i display-nätverket, samtidigt som du syns i söknätverket på relevanta sökord.
När du har formulerat ditt mål är det alltså lättare att optimera för resultat.
Motionslopp utan mållinje
Tänk dig ett motionslopp som aldrig tar slut. Loppets deltagare fortsätter att springa utan att veta vart mållinjen finns eller om det ens finns någon. Att anpassa hastigheten och att veta vart det är bra att satsa lite extra, blir i det här fallet väldigt svårt. Det går att räkna antal steg och hur många som springer förbi, men det avgör inte om du vinner eller inte, för i det här fallet har den delen plockats bort.
Detta kan vi likna vid digital marknadsföring som inte har ett tydligt uppsatt mål. Visst att det går att fokusera på antal klick och se till att det blir fler, men hur ska vi veta ifall klicken betyder något i längden?
Att börja spåra konverteringar
För att kunna veta vad som händer efter att dina potentiella kunder har klickat på din annons är det viktigt att sätta upp konverteringsmål.
Kortfattat kan vi säga att det är vad du vill att dina besökare ska göra efter att de har upptäckt och klickat på din annons. Ska de handla, ska de kontakta dig för mer information?
Om du redan är bekant med Google Analytics kan du med enkla medel lägga in dessa konverteringsmål där, för att sedan länka samman med Google Ads.
Om du inte har Google Analytics är det rekommenderat att skaffa det. Google Analytics kommer att ge dig massor av nyttig information som du annars skulle kunna gå miste om. Till exempel hur länge dina besökare stannar på din hemsida eller hur stor andel som kommer till hemsidan men sedan lämnar den lika snabbt.
Den här informationen kan vara användbar när det är dags att fatta beslut om vilken del av hemsidan som det ska satsas på när det gäller att optimera för resultat.
Ett konverteringsmål kan handla om att besökare ska klicka sig till en viss URL (till exempel en tack-sida efter ett köp), det kan handla om att besökare har varit inne på minst 7 sidor eller varför inte i minst 2 minuter. Det beror helt på vad du som annonsör har för mål, men det är viktigt att ha detta mål.
I Google Ads går det att använda sig av smarta/helautomatiska budgivningsstrategier. De hämtar information från din historiska konverteringsdata och kommer att optimera utefter hur de tidigare konverteringarna har sett ut. Om dina konverteringar har blivit felaktigt uppsatta kan det ha en stor påverkan på resultatet.
Här nedan följer två länkar om hur du går tillväga för att sätta upp och spåra konverteringar i Google Ads.
Olika sätt att spåra konverteringar
Importera mål från Google Analytics till Google Ads
När du har satt upp ett konverteringsmål kan du börja räkna hem vad marknadsföringen har givit för resultat.
- Hur många av de som kom in till hemsidan konverterade/gjorde det du ville att de skulle göra?
- Kan det finnas några konverteringsdödare att ta tag i?
Dessa sorters frågeställningar kommer du att kunna besvara med hjälp av ditt mål.
När du skapar en kampanj i Google Ads har du möjlighet att välja ett mål och sedan få tips och råd utifrån hur du kan optimera för att nå just ditt mål. Mer information kring hur du kan jobba med mål för olika kampanjtyper.
Lycka till med din marknadsföring!