Dagens sökfråga: Content Marketing – det nya SEO?


Content Marketing anammades i USA som SEO-taktik och fick enormt genomslag. Därför pratas det ibland om att content marketing är det nya SEO, vad tycker vi om det?

I dagens sökfråga resonerar Aaron och jag kring content marketing och sökmotoroptimering. Vi är överens om att content marketing är något som kan ge extra skjuts åt sökmotoroptimeringen men att det inte kan ersätta arbetet. Innehåll i sig har alltid varit en del av SEO och att nå ut med det på ett bra sätt hjälper till att bygga auktoritet. Som SEO-taktik ska man däremot komma ihåg just det, för SEO är content marketing endast en taktik och den löser bara delar av problemet.

Många menar att content marketing är en fluga

Det har pratats en hel del senare tid om att content marketing skulle vara en fluga. Vår syn är att det är långt från sant, särskilt om man faktiskt tittar på historien. Ett av de allra bästa exemplen i mina ögon är Guide Michelin, en däcktillverkare som ger ut en guide för den som kör bil och vill äta god mat. Den gavs ut för första gången 1900 och idag finns det knappast någon enda person som äger en bil som inte känner till den. Content Marketing har alltså inte dykt upp i år.

Vi har själva arbetat hårt med innehållsmarknadsföring länge och som komplement till sökmotoroptimering är det verkligen effektfullt. Den här sajten, som nu börjar ha en hel del innehåll, har tagit positioner på oerhört många av våra branschspecifika sökord och relativt snabbt positionerat sig som en av de sajter som rankar allra bäst i segmentet.

Du hittar videon här om du hellre vill se den på Youtube, eller om du vill prenumerera på vår kanal som uppdateras en gång per vecka med en ny sökfråga. Kom ihåg att du kan skicka in en egen sökfråga till fraga@brath.se om du vill ha svar, eller åtminstone resonerande, kring ett särskilt ämne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *