Blogg & Insikter

Säg hej till nya Googlebot!

I och med lanseringen av nya Googlebot påstås Google numera vara bättre på att förstå modernare och javascript-tunga sajter. I denna artikel har vi sammanställt värdefull information om uppdateringen, samt våra egna tankar om detta minst sagt intressanta ämne.

Nyligen, eller mer precist den 7 maj 2019, lanserade Google sin nya sökrobot som tog vid där dess föregångare slängde in handduken efter lång och trogen tjänst.

Google själva har kommunicerat att den nya sökroboten kommer vara “evergreen”, vilket i detta fall syftar på det faktum att den från och med nu kommer hålla sig parallellt uppdaterad med webbläsaren Chromium, som är den open source-baserade webbläsare som Chrome bygger på.

Googlebot ska med andra ord framöver kunna se och identifiera allt som en vanlig användare av Chromium upplever, något som (om informationen stämmer) kommer vara en game changer.

Vad är skillnaden med nya Googlebot?

Detta betyder i teorin att modernare sajter som tidigare varit en SEO-mässig mardröm, exempelvis sådana som är tungt javascript-baserade, numera kommer ha det betydligt enklare att få sitt innehåll indexerat på ett korrekt sätt.

Med det sagt så kommer dock Googlebot inte klara av att spindla, tolka och indexera exakt alla sajter på ett önskvärt sätt, utan det kommer fortfarande återstå scenarion där man behöver se över sin nuvarande webblösning.

Google rekommenderar därför att ta del av informationen på deras sida om kvarvarande javascript-problem, samt att se igenom deras serie om javascript och SEO på YouTube.

Ta det Google säger med en nypa salt

Förstå oss rätt. Vi på Brath är lika glada över nyheten med Googles nya bot som alla andra, men vi vill samtidigt lyfta ett varningens finger och poängtera att all information kring denna inte nödvändigtvis behöver stämma. Det vore nämligen inte första gången i SEO-historien som sökmotorn påståtts vara mer kapabel till någonting än vad som faktiskt varit fallet.

Av den anledningen anser vi att man fortfarande bör ta ovanstående riktlinjer med en nypa salt. En lagom dos skepticism är bara hälsosamt så här inledningsvis, innan det säkerställts att den nya sökroboten verkligen är så fantastisk som den utges att vara.

Att Google utvecklar sin bot i denna riktning är dock otroligt välkommet och på sikt något som bör flytta en del av SEO-arbetets fokus från tekniska lösningar, till möjligheten att i större utsträckning kunna fokusera på mer och bättre innehåll.

Det ska bli minst sagt spännande att se hur allt artar sig, och som vanligt kommer vi på Brath följa utvecklingen på helspänn!

Martin Ek

SEO-specialist

Martin arbetar som SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *