2010 (Notera att jag säger fel årtal i klippet, vi kände förstås till fenomenet men det bar emot lite att skriva om metoder att sabotera. Det är inte något jag alls vill uppmana till. ) skrev jag för första gången om vad som på den tiden kallades Google Bowling. Genom att simulera “fult” länkbygge kunde man redan sedan länge sänka konkurrenter i sökresultaten. På senare år har det pratats en hel del mer om vad som till slut fick namnet negativ SEO eller negativ sökmotoroptimering.
Vi pratar i avsnittet lite om hur det utvecklats, hur det ser ut idag och vad som gjorde det till ett populärt samtalsämne från att ha varit något obskyrt. Det är förstås Pingvinen som gjorde negativ SEO till ett ämne för fikasamtal. I och med att Pingvinen fick så mycket uppmärksamhet och att den gjorde att det kunde ta väldigt lång tid att få ordning på resultat även om man rensat så blev negativ SEO något man faktiskt var rädd för (och som testades de mer ljusskygga i branschen).
Om du gillar vår serie Dagens Sökfråga så kan du prenumerera på den på Youtube. Du kan, för att uppmuntra oss, klicka like på videon också.