Det har nu gått några år sedan jag publicerade den här artikeln och jag tänkte att det var dags att fylla på med några nya tankar. Dels för att företaget utvecklats, dels för att jag själv och min ledningsgrupp också gjort det.

Det är lätt hänt att man när man blir stor blir oerhört skicklig på att utföra en enda sak. Det är inte i sig dåligt så länge det inte är en taktik. Vi måste alla förhålla oss till den taktik vi för tillfället valt men vi måste vara medvetna om att det är just en taktik. Det är inte själva tjänsten. I vårt fall med sökmotoroptimering så finns det gott om taktiker. En kan vara att jobba hårt med text och försöka få spridning på den. En annan kan vara att arbeta med Outreach. Det som är värt att komma ihåg här är att det är just det, taktik, och inget som varar för evigt.

Vi har visserligen försökt bygga våra taktiker så hundraprocentigt framtidssäkra som möjligt men världen förändras löpande, sökresultaten lika så. Vi får idag väldigt stora framgångar med de taktiker vi använder men det betyder inte tvunget att vi får det om fem år. Jag skulle nästan vilja påstå att man som SEO-bolag behöver vara beredd att helt ställa om under den perioden. Främst här har jag Rank Brain, Googles AI, i åtanke. Vad Rank Brain (som redan idag är den tredje viktigaste rankingfaktorn) kommer göra i framtiden kan vi bara spekulera om. Det är något man måste förhålla sig till om man vill fortsätta vara framgångsrik i sökresultaten.

Svara