Blogg & Insikter

SEO i USA är ett helt annat jobb än SEO i Sverige

Hur mycket skiljer sig SEO mellan länder? Den bästa jämförelsen är att jämföra med USA, där inte bara konkurrensen är högre, algoritmen är också annorlunda.

Det allra första du måste ta hänsyn till om du vill satsa i USA är att Googles algoritm är mycket mer komplex där än den är i Sverige. Låter det konstigt? Det är ganska stora skillnader, dels för att engelska är lättare för Google men också för att många filter först kommer till USA och först efter något år till Sverige, om alls.

Saker du kan göra i Sverige fungerar inte alls i USA. Algoritmen är mycket tuffare mot lite slafsigare sökmotoroptimering än vad den svenska algoritmen är och särskilt om du ska tävla om tuffare sökord så kommer du behöva arbeta mycket hårdare med din SEO.

Konkurrensen är större

Konkurrensen i USA är förstås mycket större än i Sverige, det finns fler som arbetar med SEO, det finns mer pengar att tjäna och budgetarna är större. Däremot skulle jag vilja påstå att konkurrensen inte är så mycket större som den kunde vara. Sverige ligger ganska långt framme inom vissa områden att konkurrensen är lite för hög här jämfört med de 9 miljoner människor som bor i landet.

På ett lite konstigt sätt blir konkurrensen faktiskt tuffare på svenska marknaden. I USA är sökmotorn som sagt bättre på att filtrera och värdera allt från innehåll till länkar. Det betyder att man snabbare får en smäll på fingrarna om man går över gränsen. Allt för aktivt länkbygge, till exempel, kan göra att man åker nedåt i sökresultaten relativt fort. I Sverige kan samma effekt ta mycket längre tid, vi pratar om månader och ibland till och med år.

Effekten blir att i många sökresultat i Sverige finns sajter med länkar som i USA skulle få dem bortplockade, det vill säga en alldeles för aggressiv länkprofil. Samma länkprofil gör att andra sajter i Sverige nu faktiskt måste konkurrera med en sajt som har väl tufft länkbygge. Vill man dessutom vara långsiktig kanske man själv aktar sig för sådant och då kan det bli svårt att slå.

Samhället är mycket större

Inte bara är konkurrensen större, mängden möjligheter är också större. Ta Outreach som exempel, det har blivit det nya svarta i USA och många riktigt stora SEO-bolag gör mer eller mindre enbart det. En av anledningarna att det funkar så bra i USA är att det finns fler sajter i varje segment. Om du är en VVS-firma som vill synas på relevanta sajter i Sverige finns det inte särskilt många att skriva hos, situationen i USA är en annan.

De lokala sökresultaten är också intressantare på en så stor marknad, fundera över förstaplatsen på VVS i Los Angeles eller Advokat i New York. Jämfört med Skövde är de stora städerna i USA helt egna marknader, stora i paritet med hela Sverige.

Detta gör att det finns mycket mer utrymme för att hitta nischer och det gör konkurrensen helt annorlunda än i Sverige. Det kan till exempel löna sig för en lokal firma att göra väldigt kvalitativt SEO-arbete, till och med ha någon heltidsanställd för det.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida