Det mycket större jobbet i USA

USAOm du följer oss på Brath så vet du säkert att vi med rekordfart tagit oss in på topp tio för Sökmotoroptimering med den här sajten. Idag ska vi prata om ett annat mycket större och svårare projekt. SEO i USA.

För några år sedan startade jag bloggen SunsetSEO.com, en blogg med målsättningen att ta positioner och driva trafik i USA. Satsningen är förstås på lång sikt att ta position just på sökordet SEO. Det är en helt annan komplexitet att jaga svåra sökord i USA än i Sverige och anledningarna är många. Jag har tidigare arbetat med några av världens allra mest konkurrensutsatta sökord (klart tuffare än SEO alltså) och det ger en helt annan insikt i sökmotoroptimering än vad du kan hitta i de allra svåraste orden i Sverige.

Algoritmen är steget före

Det allra första du måste ta hänsyn till om du vill satsa i USA är att Googles algoritm är mycket mer komplex där än den är i Sverige. Låter det konstigt? Det är ganska stora skillnader, dels för att engelska är lättare för Google men också för att många filter först kommer till USA och först efter något år till Sverige, om alls.

Saker du kan göra i Sverige fungerar inte alls i USA. Algoritmen är mycket tuffare mot lite slafsigare SEO än vad den svenska algoritmen är och särskilt om du ska tävla om tuffare sökord så kommer du behöva arbeta mycket hårdare.

Konkurrensen är större

Konkurrensen i USA är förstås mycket större än i Sverige, det finns fler som arbetar med SEO, det finns mer pengar att tjäna och budgetarna är större. Däremot skulle jag vilja påstå att konkurrensen inte är så mycket större som den kunde vara. Sverige ligger ganska långt framme inom vissa områden att konkurrensen är lite för hög här jämfört med de 9 miljoner människor som bor i landet.

Samhället är mycket större

Inte bara är konkurrensen större, mängden möjligheter är också större. Ta gästbloggande som exempel, det har blivit det nya svarta i USA och många riktigt stora SEO-bolag gör mer eller mindre enbart det. En av anledningarna att det funkar så bra i USA är att det finns fler bloggar att gästblogga hos. Om du är en VVS-firma som vill gästblogga på relevanta bloggar i Sverige finns det inte särskilt många att skriva hos, situationen i USA är en annan.

Hur går det då?

För att knyta an till introduktionen, hur går det då med satsningen på Sunset SEO? Idag, håller jag en 59:e plats på SEO, det är en rätt lång bit kvar alltså men jag tuggar vidare med arbetet, förr eller senare kommer man fram.