Blogg & Insikter

Employer Branding – målet är inte att maximera

Att ha ett starkt arbetsgivarvarumärke är en enorm fördel, kanske inte främst för att du får rätt sökanden till dina tjänster utan att du får rätt sökanden. Så här tänker vi.

I förra posten delade Anna med sig om lite av grunderna i Employer Branding. Det här är något som vi arbetar aktivt med och jag skulle vilja gå in lite djupare på hur vi tänker. Det är nämligen oerhört viktigt att det är något som kommer från rätt ställe, det ska komma från hjärtat när du bygger ditt varumärke.

Man kan som arbetsgivare står för allt möjligt, och på det sättet locka till sig olika typer av medarbetare. Ett företag kan vara lekfullt, ett annat kan vara high tech och en del väljer just båda dessa (du kan säkert komma på tusen exempel). Det är inte ovanligt att andra, lokalt kring huvudkontoret i alla fall, vill tillskriva oss någon sorts high tech-stämpel men det är inte i första hand vad vi är. Vad vi, i våra egna ögon, i första hand är, är ett företag med integritet.

Det här är något som kommer inifrån, det är inte en strategi, det är inte ett sätt att tjäna pengar, det är vad vi vill vara och vad vi som företag, och personer, strävar efter. På samma sätt som med ett företags kärnvärden tycker jag det är med ett arbetsgivarbrand. Om ditt Employer Brand skiljer sig från vad ni faktiskt är, då kommer det inte att fungera. Om någon sökt sig till ditt företag för att ni är hårt arbetade, cutting edge och ständigt går framåt mot nya horisonter och så visar det sig att ni är gamla, trötta och halvsovande när man väl börjat. Då försvinner denna medarbetare till ett företag som kan ge vad ni lovade.

På samma sätt, om man vill arbeta på ett företag som är high tech och söker sig till oss, då kommer det att bli lite komplext för teknik är inte något som genomsyrar vår företagskultur. Vi kommer inte ha de senaste prylarna men vi kommer alltid kunna stå för vad vi tror på. Här kommer vi till den springande punkten på vad som nämns i ingressen. ditt employer brand rensar bort lika många ansökningar som det genererar, om det är en vettig bild av ditt företag.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *