Har du märkt att vissa sökresultat verkar trasigare än andra? Att saker som verkligen inte borde ranka håller topplaceringar och saker som borde finnas där inte alls är med? Vi pratar inte om enskilda sajter som kan filtreras eller ha manuella åtgärder utan hela sökresultat som verkar besynnerliga.
Nedan kan du se ett ursnitt ur ett sökresultat som i mina ögon är trasigt på många sätt. Vi håller oftast en 3:e-4:e plats med en sajt jag hastigt slängt ihop för några år sedan, seo.n.nu. I ärlighetens namn är sajten verkligen inget speciellt, den har inte särskilt mycket innehåll och den har inget vidare med länkar. Med den här sajten (brath.se) hittas vi ibland kring position 7 med antingen vår sida om SEO i Stockholm eller SEO-bloggen. Allt detta på sökningar från Stockholm (det ser helt annorlunda ut i Norrland).
Med den bakgrunden är det intressant att fundera över vad våra konkurrenter gör. Sanningen är att det bland våra konkurrenter finns skickligt folk, skickligt folk som sitter på sajter med gott om auktoritet. Likväl har vi planterat oss över dem med en sajt som, i mina ögon, inte riktigt förtjänar det. Om man dessutom jämför med sökresultatet för Sökmotoroptimering så ser det helt annorlunda ut, trots att Google säger sig förstå synonymer. För inte allt för länge sedan plågades det här sökresultatet av massor av engelska sidor dessutom och de är till råga på allt helt borta ur resultatet idag. Sidor som Google tidigare (inte spam eller något sådant utan större internationella sajter med hög auktoritet) bedömde som topp tio för SEO i Sverige finns nu inte alls med.
Låt oss ta en titt på två andra sajter från bilden, Jim Westergrens SEO-Guide och SEO-Forum. Guiden hittar du på förstaplats och forumet på fjärde. Inget ont om SEO-guide.se, det är en bra genomgång av SEO men forumet har för tusan gett stora värden till massor av människor i många år. Det är ett forum som under perioder samlat nästan hela branschen, jag har själv varit aktiv moderator där i många år.
Spekulationer
Jag brukar akta mig från att spekulera men jag ska vädra lite tankar som vi håller på att utvärdera just nu, då får du en liten insikt i vad våra specialister grottar ner sig i för tillfället också. Jag tror att det kan sitta i en ökad vikt på användardata från Google. Dessutom mycket begränsad form av användardata, det vi tittar på är CTR, bounce backs (hittade ingen bra länk som förklarar, det handlar om att gå tillbaka till sökresultatet, inte bara en bounce alltså) och Pogo-sticking. Vi har inte ens bestämt oss att vi tror att det här är troligt så ta det för vad det är.
Har du några tankar om det, diskutera det gärna med oss.