Fokusera inte så mycket på enskilda sökord

Sökmotoroptimeringen har förändrats de senaste åren och vår syn på hur man ska arbeta med det har gjort det samma. En viktig faktor är att fokus på specifika sidor och sökord måste minska för att kunna ta positioner med dem.

Förr var sökmotoroptimering mycket mer rättfram, du byggde en landningssida på din sajt. Du såg till att den var optimerad och sedan såg du till att den fick länkar. Efter ett tag började du synas på orden du hade i rubrik och titel. Det är inte riktigt så enkelt idag.

Google har många gånger omvärderat hur de ser på länkar. Ankartext och PageRank brukade vara det allra viktigaste, peka det mot sidan som ska synas så kommer den klättra. Du måste ha ett mycket mer brett synfält för att lyckas riktigt bra idag. Länkar som riktar in sig hårt på en specifik sida skapar ofta mer problem än de gör nytta. De gör nytta också men algoritmen och filtren bråkar, de är inte överens om många av de länkar som finns.

Våra rekommendationer

Det allra bästa sättet, det som vi alltid rekommenderar idag, är att bygga upp en sajt som i sig är stark. En sajt med bra auktoritet som har länkar till väldigt spridda sidor, på ett naturligt sätt. Sedan får man bygga sajten så att den fördelar kraften på bästa sätt internt (tyvärr är det här något som de allra flesta sökmotoroptimerare i Sverige idag kanske inte riktigt bemästrar). Genom att istället för att peka länkar till en enskild sida bygga auktoritet och låta kraften flöda på ett bra sätt genom sajten så kommer du kunna ta positionerna.

Det kommer ta lite längre tid och det kommer vara lite svårare att bedöma på förhand exakt hur det kommer att gå men det kommer att ske och det kommer att ge mycket mer än att bara tuta upp på ett enda sökord.

Du ska naturligtvis inte sluta mäta positionerna eller glömma bort sökordsanalysen, det är bara det att du inte ska vara så aggressiv med länkarna och sökordsinpetandet i texten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *