Innan du sätter dig framför datorn, startar ett nytt konto och skapar Google Ads-kampanjer i Finland finns det några saker du bör tänka på att för att få lyckas med din Google Ads-annonsering.
Solid kontostruktur
Har ditt företag redan erfarenhet av annonsering på Google Ads från andra länder så finns det säkerligen mycket som ni kan ta med från exempelvis det svenska kontot och överföra det till annonseringen i Finland. Men det är viktigt att se till att du har en solid struktur i kontot du utgår ifrån, så att du inte “ärver” problem in i det nya finska Googla Ads-kontot.
Skapa textannonser på finska
Det har säkerligen inte undgått någon att det finska språket skiljer sig väsentligt från svenskan och andra språk (med några få undantag). Av den anledningen rekommenderar vi att du anlitar en SEM-specialist som skapar nya unika finska textannonser och inte någon som översätter dem från andra språk. Självklart kan dina tidigare annonser finnas där som underlag, men de långa finska orden kan ställa till det när utrymmet är 30 tecken för rubriker och 90 tecken för beskrivningar. Är översättning ändå den väg du behöver vandra, anlita någon med bra erfarenhet och öppna inte en ny flik i webbläsaren med translate.google.com.
Glöm (inte) Shopping
Vi fick lägga till “inte” i rubriken ovan, eftersom att det fram till nyligen inte fanns möjlighet att marknadsföra produkter med Shopping-annonsering i Finland, men detta har nu ändrats. I juni 2019 valde Google att lansera Shopping-annonsering i Finland tillsammans med en handfull andra nya marknader.
Vi gör väl som vi alltid gjort
Mycket är sig likt när du med hjälp av Google Ads-annonsering ska skaffa nya “leads” till den tjänst ni erbjuder eller de produkter du säljer online. Däremot rekommenderar vi att du betraktar Finland som en unik marknad med en del kulturella skillnader och beteende hos din målgrupp som du troligen behöver ta lite extra hänsyn till. Ett enkelt exempel på detta är exempelvis hur finländare gillar att betala sina köp. En rapport från Paytrail visar på att internetbank fortfarande är ett av de populäraste betalsätten, till skillnad från här i Sverige där checkout-lösningar som exempelvis Klarna tagit stora marknadsandelar under senare år.
Sammanfattningsvis
Att gå in med Ads-annonsering på en ny marknad är alltid en utmaning. Även om Google gjort det enklare i Google Ads med Smart-kampanjer och låter dig enkelt välja olika budstrategier utifrån era annonseringsmål, så är det inte en bra idé att att bara sätta igång Google Ads-annonsering i Finland (eller någon annan marknad) och lämna det därhän. Oavsett om du arbetar med annonseringen “in-house” eller anlitar en byrå, så rekommenderar vi att du först gör hemläxan, ser till att ha koll på marknaden samt tar den tid som krävs för att säkerställa att sökorden du använder är relevanta och att annonserna är lokaliserade på ett bra sätt. På så sätt maximerar du möjligheterna att nå era uppsatta mål.