Alldeles nyligen ändrade Google en liten detalj i Google Analytics. Det gör egentligen ingen skillnad för vad som presenteras, det är bara det att något som tidigare var framhävt inte längre är det. Varför väljer Google att göra så?
Den som öppnat Analytics nyligen kan märka att Sökord som tidigare fanns på en framhävd egen plats i navigeringen inte längre har det. Man kunde tidigare under Förvärv välja Sökord, sedan betald eller organisk. Nu möts man istället av valen; All Trafik, Adwords, Sökmotoroptimering, Socialt och Kampanjer. Det går fortfarande att plocka fram organisk sökmotortrafik under Förvärv > All Trafik > Kanaler > Organic Search men varför har något som tidigare fått en så central roll i Analytics nu fått skuffas undan?
Om vi får spekulera lite, från början ville man framhäva söktrafik i Analytics för att visa hur himla viktigt Google är. Man ville att det tydligt skulle framgå hur mycket och bra trafik som faktiskt kommer från sökmotorer jämfört med de andra källorna. Nu är det väl ingen längre som tror att Facebook, Twitter eller någon annan trafikkälla kan mäta sig med sökmotorer när det kommer till att generera kunder. Det skulle kunna leda till att Google låter sin andra agenda ta över, att få Adwords att framstå som den enda vägen att driva trafik från sökmotorn.
Det här är förstås bara spekulationer och jag skulle vilja bjuda in dig att spekulera med, vad tror du?