
Sedan avregleringen av den svenska spelmarknaden i januari 2019 Källa: Spellag (2018:1138) har vi förväntat oss en förändring i Googles policy för annonsering. Enligt denna har det så här långt inte varit tillåtet att annonsera inom vertikalen gambling på den svenska marknaden.
Det är nu bekräftat att det kommer bli möjligt för spelbolag med statlig licens att annonsera över Googles söknätverk, displaynätverk och Youtube med start redan den 29:e april 2019.
Det här är något som Svenska Spel än så länge varit ensamma om men nu öppnas annonseringen upp för flera aktörer.
De aktörer som har ett statligt tillstånd kan som första steg ansöka om certifiering hos Google vilket kommer vara möjligt från den 29:e april. Den ansökan tar normalt två arbetsdagar men kan ta längre tid då intresset förväntas vara stort de första dagarna.
I ansökan anges vilka varumärken, landningssidor och Google Ads-konton som ska användas. Med det är det möjligt att bygga upp annonseringen redan nu och starta de konton som ska användas när ansökan har gått igenom.
Vi vet att det här kommer bli en extremt konkurrensutsatt vertikal och med sådana är risken för onödiga kostnader och uteblivet resultat stort.
Vårt SEM-team är vana vid hög konkurrens från andra branscher. Vi har en väl beprövad process och struktur för att hantera annonsering som fokuserar på såväl tillväxt som kostnadskontroll.
Detta i kombination med vår SEO-teams djupa kunskaper om sökvolymer, sökbeteende och förväntad konverteringsgrad gör Brath till en självklar partner.
