Blogg & Insikter

Jag tror AMP är en fälla

Accelerated Mobile Pages, AMP, pushas hårt av Google just nu. Jag är allt mer övertygad om att det är en fälla och att vi alla tyvärr kommer gå i den vare sig vi känner till det eller inte.

Formatet för mobilsidor som kallas AMP, Accelerated Mobile Pages, har alla kännetecken från som kommer med Googles mer luriga åtgärder för att knipa data från webmasters. Om du inte känner formatet sedan tidigare så går det ut på att skapa riktigt snabba sidor för mobilen genom att kraftigt begränsa vad som kan finnas på dem. Det kan naturligtvis vara väldigt bra och du kan läsa mer om det här.  Google har en förmåga att smita med lita andra agendor när de gör saker däremot och det är vad vi ska diskutera idag.

Author Rank-debaklet

Kommer du ihåg Author-rank? Google tillsammans med de mest naiva och lättledda sökmotoroptimerarna pushade stenhårt för att man skulle lägga till Authorship på sina artiklar. Man kopplade helt enkelt ihop alla sina alster med sitt Google plus-konto och på så vis visste Google vem som skrivit vilken artikel. För detta kunde man, under en kort tid, belönas med en bild i sökresultatet (vilket kanske kan dyka upp igen). Google insinuerade sedan att man skulle börja använda sig av författarskap för att ranka artiklar och de lättledda sökmotoroptimerarna kastade sig över den lilla informationen.

Resultatet blev att mängder av webmasters började koppla ihop sin information med Googles för att få inbillade fördelar i sökresultaten, det fick man nämligen aldrig, Google införde inte författarskapet som rankingfaktor. I Augusti 2014 dödade Google nämligen hela programmet. Det kan verka som en katastrof för den utvecklingsavdelningen i Mountain View men Google hade fått något som har ordentligt med värde på köpet. Man fick massor av information om vilka som äger vilket innehåll och hur dessa är kopplade till varandra.

Schema.org

Schema.org är kanske det allra mest framträdande inom strukturerad data. Ordentligt påhejat av Google arbetar man för att öka mängden strukturerade data på nätet. Innebörden av strukturerade data är data som är namngiven, man använder en markup som berättar för en maskin vad som är vad på sidan. Man kan berätta vad som är ett betyg, vilken textsnutt som berättar vem författaren är, vad som är ingredienser och så vidare. Det här kan naturligtvis lära sökmotorer att hjälpa oss som söker oerhört mycket men det kan också resultera i en annan sak.

Om sökmotorn själv kan förstå vad som är det viktiga, vad som är ingredienserna i den hemliga såsen som är bra innehåll, kan ju en sökmotor välja att direkt bara visa just det. I sökresultatet snarare än att låta besökaren klicka sig vidare. Till exempel skulle en sökmotor som är lite lömsk välja att visa Wikipedias information direkt i sökresultaten där man förstår vad sökaren är ute efter. Man skulle om man lärt sig mycket genom tillgång till sådan här information också helt plötsligt börja svara på “Vad är”-sökningar. Flighter eller hotellrum skulle också kunna visas direkt i sökresultaten så att man norpar åt sig intäkter från prisjämförelsesajter. Och så vidare…

AMP

Redan från start fungerar AMP så att Google väljer att Inte skicka besökaren vidare till din sajt. Man serverar en blixtsnabb sida vilket är bra både för dig och besökaren förstås, det enda pris du behöver betala är att besökaren stannar hos Google istället för att vara på din sajt. Det går fortfarande att övertala besökaren om att ta sig vidare in på din sajt eller konvertera, ungefär som vanligt, men det är en kraftig begränsning. Frågan man får ställa sig här är väl om det är bättre med några fler (just nu) besökare till priset av att du inte längre äger besökaren.

Jag kommer personligen att testa förstås, jag kommer att gå i AMP-fällan, lite mer medvetet än de flesta andra kanske. Jag förväntar mig att alla hälsosamma sökmotoroptimerare gör det samma, man behöver ju veta. Det kan till och med bli så att vi går ut med en rekommendation att man ska använda sig av AMP, den kommer med största sannolikhet komma med en brasklapp däremot. Tyvärr är det så att det räcker inte om en håller emot. Google kan köra över den branschen ändå, alla hotelljämförelsesajter delade inte sin data med Google men tillräckligt många gjorde det för att Google skulle kunna slå undan fötterna på allihop. Det värsta med fällor från Google är att man mer eller mindre måste gå i dem, så pass smarta är de.

Du kanske inte alls håller med?

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

21 oktober, 2016

2 kommentarer

    Jag sa nej tack direkt till AMP när jag läste om det för ett år sedan. Jag kommer nog aldrig att använda det, någonsin.

    Däremot att följa rekommendationerna alltså att banta ner sidorna rejält, snabb laddning, responsive, CDN och hela köret – javisst.

    Men att inkludera något javascript från Google … nej tack.

    Relevant läsning för övrigt:
    https://news.ycombinator.com/item?id=12722590

    Svara

    Håller nog med där, finns goda skäl att ha riktigt snabba sidor även om man inte går på Googles linje.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *