Om din förstaplacering i sökresultatet nu dessutom resulterat i ett utvalt utdrag, en featured snippet, är det nog inte läge att jubla. Det är förmodligen så att du tappar trafik av det.
Om du har en position på startsidan för en sökning finns det en viss chans att du också får en så kallad Featured Snippet, ett utvalt utdrag. Det här borde vara något att jubla över men i en hel del fall är det snarare tvärt om.
I en studie släppt den 29:e maj kan Ahrefs visa att det utvalda utdraget får så lite som 8,6% av klicken och den totala mängden klick minskar i hela sökresultatet.
Det var vad Google ville
När Yahoo fortfarande var allra störst hade man en vilja att behålla besökaren så länge som möjligt i det egna ekosystemet. Anledningen är förstås att man ville ha chansen att visa fler annonser och inte släppa iväg trafik till “konkurrenter”. Google valde då att tydligt sätta besökaren först genom att försäkra sig om att man hittade så bra resultat som möjligt. Resultatet av det på kort sikt är att man klickar sig iväg från Google snabbt, på lång sikt innebar det att Google blev störst.
Därför är det lite extra intressant att Google i mångt och mycket nu går allt mer i Yahoos spår. Man vill behålla besökaren med allt från adressresultat till flygplansbokning, direkt i sökresultaten. De utvalda utdragen är inte annorlunda, om du kan få svar på det du undrar direkt i sökresultatet finns ingen anledning att gå vidare. Särskilt giltigt är det här förstås om du sitter på en mobil.
Skillnaden mellan hur Google gör det och hur Yahoo gjorde det är å andra sidan stor. På Google väljer man att sätta besökaren i fokus och erbjuda exakt det som efterfrågades för att på det sättet inte släppa iväg klicken. I Yahoo på den tiden var det snarare så att resultaten var dåliga och man fortsatte leta.
Hur ska man förhålla sig till det?
Nu är det som det är. Visserligen kommer de här utdragen minska totala antalet besökare till sajter runt om i världen och det är tråkigt för alla webmasters som finns i de 12% av sökresultaten som har snippets. Google kommer med största sannolikhet inte ändra på det så då är det bara att förhålla sig till det och det är ju bättre att själv vara den som syns där än att det är konkurrenten.
Om det råkar hända på kommersiella sökord
Efter att den här artikeln publicerats fick jag tips av branschkollegan Per att om det råkar hända på kommersiella sökord så kan det ge en ordentlig skjuts i både trafik och konvertering. Bilden ovan är ett exempel från Tyskland där precis detta hänt. Förmodligen är inte Amazon lika glada över just det exemplet.