När Googles algoritm blir allt smartare, kommer SEO-branschen försvinna? När det bara är bra innehåll som är avgörande, blir inte SEO-konsulten meningslös då? Vi fick in en fråga i förra veckan och tycker den var så bra att det är värt en egen artikel.
Google menar att man kommit långt inom artificiell intelligens och det finns en hel del sanning i det. Bland annat ligger man långt fram när det gäller att sprida AI, till exempel med sina AI Experiments. När det gäller deras algoritm däremot är den långt ifrån så smart att den lyckas visa upp det “bästa” innehållet.
Google är idag långt ifrån att faktiskt förstå text. När det gäller bilder, filmer och ljudfiler är man ännu längre bort. Ovan är ett exempel som borde förklara det ganska tydligt, om än med lite putslustighet (det är en sökning på engelska, på Google.com, från NY du kan själv dubbelkolla med vårt verktyg för lokala sökningar). Det är tydligt att sidtitel och sökväg spelar stor roll i vad Google väljer att visa, snarare än funktion. Det finns idag ingen funktion som kan förstå att jag vill hitta en smart sökmotor och som då letar rätt på en sådan åt mig.
Inte ens SEO och Sökmotoroptimering förstår man
Om du jämför resultaten för SEO och Sökmotoroptimering kommer du se att de visserligen har likheter men på det stora hela visar helt olika resultat (även om det är samma företag som optimerar för båda). Detta trots att SEO och Sökmotoroptimering är exakt samma sak. Ta Pineberrys SEO-skola som håller en andraplats på Sökmotoroptimering, varför slås den ut av vår SEO.n.nu på sökordet SEO? Om andraplatsen hålls av en utbildning på ämnet på de båda orden, varför inte låta den bästa synas i båda sökresultaten (vilken av dem det nu är)?
Men i framtiden blir Google smartare
Om vi bortser från att innehåll också är en del av SEO och fokuserar på allt det andra så är det tydligt att innehåll är mindre viktigt för vad som visas i sökmotorn idag. Om bäst innehåll vore viktigast skulle inte två helt olika skolor kunna synas, den med bäst innehåll skulle synas på båda. Istället är sådant som domän, inlänkar och teknik avgörande i det här fallet.
Men i framtiden då, Google kommer ju att bli smartare, även om sökmotorn inte är så smart idag? Ja, det är sant. Det vi behöver inse här är att “smartare” inte är samma sak för en algoritm som för en människa. Den kan bli komplexare, ta fler faktorer med i beräkningen och vikta dessa faktorer med större precision. Man är beroende av vad som går att se online däremot och till skillnad från oss kan man aldrig testa en produkt och utvärdera den. Inte inom en överskådlig framtid i alla fall.
I huvudsak idag mäter man någon sorts popularitet och vilka ord (eller synonymer) en sida innehåller eller nämns i samband med. Det är ganska långt ifrån att kunna bedöma vilken återförsäljare av en produkt som är den bästa.
Under de år som jag själv jobbat med Googles algoritmer har sökmotorn visserligen blivit mycket mer komplex att hantera men den har aldrig “fattat” något.
En komplexare algoritm ställer högre krav på specialister
Så om vi återgår till frågan, kommer det verkligen finnas ett behov av specialister på sökmotoroptimering i framtiden? Mitt svar är självklart, ökande komplexitet ställer högre krav på specialister snarare än tvärt om. Det blir svårare att göra SEO, det minskar inte behovet, det ökar det.
Google vs ChatGPT (eller?) – Brath.se
[…] det hur många gånger som helst. Till exempel 2017 när jag frågade mig om AI skulle ta jobbet av SEO-specialisterna. Det är nämligen så att Google haft en AI som rotat runt i deras sökresultat mer än ett […]