Länkar förblir en av de allra viktigaste delarna av SEO men sättet vi närmar oss länkbyggande har förändrats och mognat. Genom att fokusera på kvalitet ovh relevans kan du bygga en stark länkprofil som inte bara förbättrar din synlighet i sökmotorer utan också stärker ditt varumärke och din auktoritet online. Under åren har jag sett hur länkarbetet har förändrats, både i värde och i hur de hanteras av sökmotorer som Google. Idag ska vi titta på varför länkar fortfarande är en av de mest kritiska komponenterna inom SEO.
Länkar fungerar som internets valuta. De är sättet webbplatser “röstar” på varandra, vilket signalerar för sökmotorer vilken sida som är mest relevant eller auktoritativ inom ett visst ämne. En länk från en ansedd webbplats till din egen kan jämföras med en rekommendation eller ett kvalitetsbevis. Om du arbetar med redovisning kommer en länk från Skatteverket betyda mycket, både för att sjaten är stark men också för att den är relevant.
Kvalitet över kvantitet
Det har funnits tider när mängden länkar var viktigare än kvaliteten. Men med uppdateringar i Googles algoritm har fokus skiftat till länkkvalitet. En länk från en relevant och högkvalitativ källa är nu mycket mer värdefull än tio länkar från obskyra eller irrelevanta webbplatser. Vem minns inte länkkatalogernas tid eller när relevans var i det närmaste oviktigt.
Naturlig länkprofil
Att bygga en naturlig länkprofil är avgörande. Det innebär att länkarna till din webbplats ska komma från en mängd olika källor och vara fördelade över tid. En naturlig länkprofil har blivit ännu mer avgörande sedan Googles Penguin-uppdatering (2012) rullade ut. Uppdateringen fokuserar på att identifiera och straffa webbplatser som använder sig av manipulativa länkstrategier för att artificiellt klättra i sökresultaten. En naturlig länkprofil kännetecknas av en organisk variation i både länkkällor och ankartexter. Det innebär att dina inkommande länkar kommer från en mångfald av relevanta och auktoritativa webbplatser, snarare än från spamliknande eller irrelevanta sidor. Ankartexterna bör också variera naturligt, med en mix av varumärkesnamn, generiska termer och beskrivande fraser, istället för att överanvända exakta matchningar av nyckelord.
Det kan vara frestande att använda sig av snabbfixar. Men dessa tekniker kan leda till allvarliga straff från sökmotorer, vilket kan vara svårt att återhämta sig från. Det finns mängder av åsikter om vad det här är, var gränserna går och så vidare. Jag är personligen av åsikten att du ska veta vad du gör om du arbetar med länkar, oavsett på vilket sätt. Jag har sett otaliga exempel på de allra mest organiska åtgärder, i form av innehåll som blivit viralt globalt, som satt sajter i filter en lång tid framåt. Det är inte bara länkar från Fiverr som är farligt, allt som görs i någorlunda skala kräver fingertoppskänsla.
Om du hamnat i trubbel
Om du hamnat i länktrubbel, vilket inte är det första jag skulle gissa på för innehåll är mycket farligare idag, så har vi lite tips om hur du går vidare.
Mer läsning