Blogg & Insikter

Klå dina konkurrenter med rätt sökoptimering!

Genom att täta till dina sökresultat uppnår du en ledande position över dina konkurrenter, där du bestämmer priset! Detta är något som de flesta inte känner till om sökmotoroptimering men kan användas som ett vapen i kampen om marknadsandelarna!

Många företag idag förlitar sig på Adwords för att nå nya kunder, speciellt om de inte fått kläm på sökmotoroptimering. För företagen som däremot lyckas med detta, får ett enormt försprång över sina konkurrenter och kan vinna större marknadsandelar. Besitter ditt företag förstaplatsen i de organiska sökresultaten kan du, utan tvekan skruva upp priserna på dina konkurrenters kundanskaffning.

Vi tänker oss ett konkret exempel; du säljer ekollon online och du håller förstaplatsen på sökorden i ditt segment. Det innebär att du ligger etta på de organiska sökorden ”ekollon” och ”ekollon online” som är de två mest förkommande sökorden. I motsats, väljer då din huvudkonkurrent att satsa fullt ut på Google Ads, i stället för SEO. När ditt företag sedan, rimligtvis, också väljer att satsa på Adwords är det helt plötsligt du som håller i stafettpinnen och kan bestämma priset. Din konkurrent kan då välja att betala mer än vad du gör (under förutsättning att du är lika bra på Quality Score) eller förlora en stor andel av sin försäljning. Du, åt andra sidan kan du luta dig tillbaka på dina organiska förstaplatser. Du får nämligen trafiken ändå, fastän du inte satsar på Adwords.

Om du då budar så pass mycket att din konkurrent inte klarar av att ligga etta på sökorden ”ekollon” och ”ekollon online” så kommer denne att förlora hälften av sin trafik. För att motverka detta kan din konkurrent välja att lägga ett högre bud för att återta förstaplatsen på sökorden. Om så är fallet kommer du, till skillnad från din konkurrent, inte att förlora hälften av din trafik eftersom du fortfarande besitter förstaplatsen på de organiska resultaten. I en sådan situation skulle du till och med kunna skruva upp priset lite till, trots att det svider i plånboken. Du kan faktiskt vrida upp priset så pass mycket att din konkurrent inte längre kan betala för sin kund-anskaffning och vips så är marknadsandelen din!

Visst, detta görs kanske inte över en natt men om du har spikat din SEO är Google Ads det perfekta slagträet!

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *