När du kan bestämma vad konkurrenten betalar

Barn med slagträGenom att täta till sökresultaten kan du tvinga dina konkurrenter att betala mer än de orkar med. Det är något som de flesta inte känner till om marknadsföring i sökmotorer men som är ett vapen som går att använda i kampen om marknadsandelarna. 

Adwords är för många den största källan till nya kunder idag, för små företag som stora. Detta under förutsättning att man inte lyckats ordentligt med en satsning på sökmotoroptimering. Genom att vara den som lyckas bäst med sökmotoroptimeringen får du ett annat enormt försprång över dina konkurrenter. Branschkollegan Christian Rudolf har snuddat vid det i sin artikel om vad hans 10.000 timmar med sökmotoroptimering lärt honom. Om du sitter på förstaplatserna i de organiska resultaten kan du skruva upp priset på dina konkurrenters kundanskaffning tills det gör för ont.

Om vi tänker oss att du är säljer ekollon online och du håller förstaplatser på sökorden i ditt segment. Du är etta organiskt på både ”ekollon” och ”ekollon online” som är det två största orden. Din huvudkonkurrent har istället för att satsa på SEO valt att investera hårt i Adwords.  När du väljer att också göra din satsning på Adwords, för det är rimligt att göra, är det helt plötsligt du som bestämmer priset. Din konkurrent kan nämligen välja mellan att betala mer (under förutsättning att du är lika bra på Quality Score) än vad du gör eller tappa en stor andel av sin försäljning. Du å andra sidan kan luta dig tillbaka mot dina organiska förstaplatser, du är inte beroende av att din Adwords-satsning ska vara lika lönsam som din konkurrent är. Du får nämligen trafiken ändå, även om du inte skulle göra Adwords alls.

Om du då budar så pass att din konkurrent inte klarar av att ligga etta på ekollon och ekollon online då tappar vederbörande hälften av sin trafik. Att tappa hälften av omsättningen är ett hårt slag så han kan komma att vilja lägga ett högre bud för att återigen få förstaplatsen. Du tappar inte hälften av din trafik när det händer för du kan luta dig mot dina organiska resultat. Och du kan skruva upp priset så att det svider lite extra för dig med, inte behöver väl du tvunget gå plus? Du kan faktiskt vrida upp din konkurrents kostnad för kundanskaffning tills denne inte klarar av att betala, och vips så var den marknadsandelen din.

Det här är kanske inte gjort över en natt men om du har spikat din SEO ordentligt kan du använda Adwords som ett slagträ.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *