Det finns innehåll på din sajt som drar ner resten när det gäller hur du syns i Google. Innehåll som Google bedömer som sämre kan ge dig sämre positioner även på det innehåll du har som ses som bra. Juli är en perfekt månad att åtgärda detta.
Aktiviteten i Sverige går ner ordentligt i juli, för de flesta branscher. Har du en restaurang i ett semesterområde känner du kanske inte likadant men du som säljer stickade vantar vet vad jag pratar om. Det innebär att man kan göra relativt stora förändringar på sin sajt utan att riskera särskilt mycket, även om man går bort sig hinner man rätta till det innan internet drar igång igen under augusti. En sådan sak som är vettig att göra är att hantera sitt sämsta innehåll.
Hitta ditt sämsta innehåll
Ett bra sätt att hitta innehåll som inte matchar kvaliteten på ditt övriga är att helt enkelt sortera på det som besöks minst i Google Analytics. Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla sidor i Analytics och sedan en sortering på unika sidvisningar, sidvisningar eller ingångar. Om ingen någonsin läser ditt innehåll, då finns det anledning att hantera det.
En annan väg att hitta innehåll som inte verkar lira är i Google Search Console. Välj Täckning > Uteslutna > Genomsökt – inte indexerad för närvarande. Här hittar du sidor som egentligen inte är flaggade som felaktiga i Search Console men som ändå inte är indexerade av någon anledning.
Vad ska man göra med sidorna?
Det kan finnas flera skäl att en sida inte har trafik eller är indexerad av Google. Det som är gemensamt för alla är att om man hanterar dem kommer sajten prestera bättre i sin helhet. Här är 4 tips för att hantera dåligt innehåll.
1. Skriv om de artiklar som har en bra kärna
Artiklar med ett värde men kanske fel form, de kanske blivit omoderna eller har skrivits på ett sätt som inte längre attraherar dina läsare, kan med fördel skrivas om. Gör dem fylligare, bättre, låt dem få en ny chans i flödet genom att lyfta dem.
2. Slå ihop artiklar
Ofta har man många artiklar kring snarlika ämnen. Det är bättre att slå ihop dem och redirecta den ena sökvägen till den andra med en 301-recirect. Se till att få med material från båda artiklarna när du slår ihop dem, annars kan Google ignorera din 301:a.
3. Ta bort de sämsta artiklarna
Artiklar som helt saknar värde, riktigt gamla nyheter som inte har någon bäring idag eller artiklar som helt enkelt är dåligt skrivna är bara att rensa bort. Det är inte längre någon fördel att sitta på gammalt inaktuellt innehåll.
4. Berika innehållet
En del artiklar är bra men saknar kanske form, det kan handlar om bilder video, rubriker eller punktlistor. Enkla ändringar kan få ditt innehåll att flyga igen.
Hoppas du har en lika trevlig sommar som jag och lycka till med din SEO.