Vet du om att det är omöjligt att mäta hur lång kusten är? Mätning är inte så självklart som man kan tro. Mäter du lönsamhet per månad, vecka, dag eller varför inte sekund på din marknadsinvestering? Vi ska titta på det både ur SEO- och SEM-perspektiv.
Varför köper vi de klick som inte konverterar? Kan vi inte bara köpa de konverterande istället? De här frågorna är riktigt bra för de sätter fokus, på ett lite roligt sätt, på mätningen. Hela arbetet med Google Ads och de flesta andra kanaler, SEO sticker ut lite här, går ju ut på just det, att sluta betala för klicken som inte konverterar. Vi börjar med att smalna av till ett enda område av sökord, lokala pizzerian annonserar bara på pizzarelaterade ord och bara på den specifika orten. Sedan trimmar vi det mer och mer till dess vi blivit av med alla ord som inte konverterar och hittat alla som gör det. och då kommer vi till poängen med den här artikeln, hur mäter man vilka sökord/annonsgrupper/kampanjer/konton som konverterar?
Ta en titt på min schematiska bild, där finns två exempel på hur man kan mäta den norska kusten, den ena är en sorts “snitt” med en rak linje. Den andra följer enskilda bukter och uddar lite mer noga. Båda är relativt rätt men jag skulle vilja säga att den vänstra är mer exakt. Den är också en hel del längre än den högra.
Om du skulle zooma in lite till och göra en mer exakt linje så skulle den bli klart längre. Det är massor av utsprång och inbuktningar jag missat även i den vänstra bilden och de vill vi ju mäta eller hur? Om vi vill mäta med någon form av precision åtminstone. Om du funderar lite på det så kommer du snart inse att oavsett hur noga vi är när vi ritar kustlinjen så kan man alltid zooma in en gång till och rita en ny, mer noga och också längre, linje.
Vad har norska kusten med Google Ads att göra?
Norska kusten och Google Ads har en hel del med varandra att göra. Till exempel går det alldeles lysande att arbeta med Ads i Norge men det är inte det den här artikeln handlar om. Du måste tänka efter när du utvärderar dina Google Ads, på precis samma sätt som du måste tänka efter om du tänkt lyfta norska Kartverket. Fundera på följande:
- Du säljer midsommarstänger och tomtemasker, oavsett när eller hur du utvärderar kommer den ena se ut att underprestera, om du valt fel tidsintervall att utvärdera på.
- Du har en mycket begränsad budget och har bara råd med ett klick per kampanj, du får ett klick och ser att det inte konverterat.
- Du har kampanjbaserad (inte Ads-kampanjer utan tidsbestämda kampanjer) marknadsföring så du slår av och på annonsering. Google kommer lägga stor del av tiden på inlärning.
Det är lite långt dragna exempel, utom det tredje kanske, men de kanske kan ge insikt om det egna arbetet? Om du mäter lönsamhet per sekund så kommer en hel del kampanjer inte vara lönsamma, särskilt tomtemaskskampanjerna, du har helt enkelt mätt för noga.
Den fruktansvärda toppbilden kommer från Artificiella Intelligensen Dall-E 2 som av mig fick prompten “Marketing Guru confused about the Coast Line of Norway”. De flesta bilder som kommer från Dall-E 2 är mycket bättre än den där och bilderna är helt och hållet skapade av AI, det är inte foton som klippts ihop.