Man kan säga att SEO påminner en del om att annonsera på Blocket. Stora sökmotorer som Google och Bing är som marknadsplatser. Ditt innehåll måste stå ut i mängden och vara relevant för att någon ska klicka sig in på just din sajt eller din annons.
Att sälja nåt på Blocket eller synas på Google har samma grundregler:
- Att din sida/annons faktiskt ligger live och går att besöka
- Att du har markerat upp din annons så den ligger i rätt kategori (alltså hittat rätt sökord för att synas på Google)
- En lockande titel så att besökare klickar sig in på din sida/annons
- Att du berättar var i landet produkten/tjänsten finns
- En bra och intressant beskrivning
- Bra bilder
- Kontaktuppgifter
- Ett rättvist & tydligt pris för din typ av vara eller tjänst
Varför är SEO viktigt för sajtägare?
God sökmotoroptimering leder till större synlighet och gör det lättare för dina potentiella kunder att hitta ditt utbud. För dig som satsar stort och vill ta plats i toppen är SEO nyckeln till framgång: det arbete du lägger ned betalar av sig med råge under lång tid framöver.
Det vi ofta ser är att marknadsavdelningen och försäljningsavdelningen fokuserar enbart på att jobba kring vad kunden vill ha. Men de missar det viktigaste första steget: kunden måste först hitta sajten för att få veta allt bra som ni erbjuder. Redan här, innan kundresan ens har börjat, startar SEO-arbetet.
Nedan kan du läsa mer vad en Blocket-annons och SEO har gemensamt, samt 5 skäl till varför SEO är viktig marknadsföring för alla företag
1. SEO är billigt
Om man söker på Blocket letar man ofta efter att fynda, eller att hitta något som inte finns någon annanstans. Att sätta upp en annons kostar inte mer än 40 kronor och beroende på vad du säljer kan du tjäna flera tusen! Samma sak gäller SEO – det lilla du betalar nu kan ge avkastning i flera år.
En av SEO:s stora fördelar är att det är billigt: åtminstone i jämförelse med andra marknadsföringskanaler såsom Google annonsering och annonsering i tryck och andra medier.
Vad kostar SEO?
Alla samarbeten är olika vilket ger olika priser. Beroende på segment, ambition och konkurrens kan priserna skilja sig väldigt mycket. Det kan skilja sig ganska mycket mellan byråer eftersom det är inte helt självklart vad som ska ingå i en löpande SEO-tjänst och inte.
I USA, där konkurrensen är hårdare och sökmotoroptimering är generellt populärt, säger man att månadskostnaden 2022 ligger mellan 26 000 – 100 000 kronor i månaden. I Sverige finns det lite mindre information för att ta fram snittpriser men i det stora hela kan man säga att SEO är billigare i Sverige.
Helsidesannons eller SEO för ett år?
En helsidesannons i en tidning kan kosta runt 60 000 kronor. Lägg sedan till 40 000 kronor extra om man vill ha samma annons flera gånger. Detta ger alltså temporär synlighet som påverkar nästan bara den som läser tidningen. Med en SEO-tjänst blir resultatet annorlunda och mer bestående.
Löpande SEO hos en byrå kostar olika beroende upplägg och målsättning men det är inte alls omöjligt att för samma summa skulle du kunna hjälp med din sökmotoroptimering under ett helt år!
2. SEO hjälper dig att synas under lång tid
När du börjar skönja framgångar i ditt SEO-arbete är det som att springa i nedförsbacke – det är mycket lättare för allt att ta fart. På samma sätt när du har sålt ett tag på Blocket blir det lättare att sälja mer då “ryktet” går att du erbjuder bra varor.
Så klart börjar allt med en uppförsbacke. Backen är allt jobb du lägger ned på att bygga en sajt som Google och dina användare älskar. Sökmotoroptimering har en kvarstående effekt. Sidor som börjar ranka bra på sina främsta sökord har lättare att behålla dessa positioner och även att börja ranka på fler sökord. När sökmotorer vill visa din sidor för sina användare är det lättare att ta fler toppositioner.
Viktigt att komma ihåg är dock att SEO är inte helt stillastående, det är alltid en pågående process.
Hur lång tid tar SEO?
Köper du SEO av en byrå eller konsult bör du räkna med att se större resultat av SEO-arbetet inom 6-24 månader beroende på hur stor tjänst du köpt in samt hur mycket tid du själv kan lägga på att jobba med sajten. Det är trots allt ett samarbete där många ändringar behöver genomföras av dig eller ditt team.
3. SEO gör din sajt mer användarvänlig
Google gillar sajter som den tror är lätt för besökare att använda. Och besökare blir så klart nöjda när de befinner sig på en sajt som laddar snabbt, har bra information och är lätt att navigera. Att söka på Blocket kan ge någon huvudvärk – om man inte orkar leta på sida, efter sida. Och om annonserna inte är väl optimerade blir det ingen försäljning. Såsom att vägra skriva ut priset eller glömma att lägga till kontaktuppgifter – det är inte speciellt användarvänligt.
Sökmotoroptimering bygger på att göra sökmotorn nöjd – och sökmotorn vill att användaren ska vara nöjd. Alltså kommer ditt SEO-arbete göra din sajt mer användarvänlig för dina besökare.
Det är lätt att hamna i fällan att försöka konstruera något nytt och spännande, utan att sedan undersöka om dessa funktioner faktiskt är användarvänliga eller om en sökmotorn kan hitta informationen på sidan. Med SEO får du hjälp att syna nya funktioner i sömmarna och säkerställer att användare och sökmotorn kan se allt innehåll.
4. SEO kan du göra själv – det mesta i alla fall
Annonser på Blocket har du totalt självstyre över: det upp till dig om du lyckas sälja eller inte. Men även om du behöver göra jobbet har Blocket tips och trix för hur du ska sälja snabbare och bättre på sajten.
Har du tid och driv kan du göra mycket SEO själv. Det finns kunskap att få gratis på nätet. Vi har exempelvis SEO-skolan på YouTube för den som vill lära sig grunderna i sökmotoroptimering. För dig som är ivrig att komma igång finns det många bra tips att hämta i våra videos eller i våra tidigare blogginlägg.
Lär dig SEO men låt byrån göra jobbet
Även du som funderar på att köpa in SEO har du nytta av att veta mer om hur sökmotoroptimering fungerar. Efter du har lärt dig grunderna kommer du att förstå sökmotorer och dina besökares sökbeteende bättre! Det blir också lättare för dig att förstå vilken data som är intressant att undersöka för att analysera SEO-arbetet och dess resultat.
Har du inte tiden bör du vända dig till en specialist eller byrå. En gott samarbete med en SEO-byrå bör innebära att du som företagare också lär dig SEO. Ni ska utveckla sajten tillsammans. Om din SEO-konsult eller specialist inte är villig att dela med sig av sin kunskap bör du titta efter en annan byrå!
5. Dina konkurrenter sysslar redan med SEO
Ju längre du väntar med att komma igång, desto fler toppositioner och mer trafik hinner dina konkurrenter få. SEO har blivit en nödvändighet för att lyckas online.
På samma sätt kan man säga att lägger du aldrig ut din första Blocket-annons, har du aldrig chansen att tjäna pengar på den.
Stora varumärken som IKEA och Bygghemma har SEO-specialister inhouse som jobbar exklusivt med deras varumärken. De lägger stora summor pengar varje månad för att behålla sina toppositioner. De jobbar kontinuerligt med att förbättra sin sajt så den följer Googles rekommendationer och är lätt för besökaren att använda.
Det betyder inte att topp 3 eller topp 10 kommer alltid tillhöra dem som betalar mest eller den som lägger ut flest Blocket-annonser.
Toppresultat tillfaller dem som erbjuder den bästa användarupplevelse och uppfyller sökintentionen bäst – och det kan lika gärna vara din sajt!
Låt inte konkurrenterna äga sökresultaten – du måste också ge dig in i leken för en chans att vinna!