Har du svårt att hitta områden du kan förbättra din sajt inom? Känns det som du gjort allt som går att göra inom sökmotoroptimering? Här kommer fem punkter som nästan alla måste jobba med, oavsett hur långt man kommit.
Sajtens hastighet
Vi jobbar själva mycket med det här och det kan göra att vi tycker att det är lite viktigare än det egentligen är men tiden det tar att ladda en sida är oerhört viktigt för Google. Här finns dessutom nästan alltid mer att göra för den som känner att allt annat redan är färdigt.
Brath.se laddar någonstans kring 200 ms om man bortser från en irriterande Facebook-pixel som behövs för vår marknadsföring där. Det går förstås att snabba upp, vi har fortfarande flera olika CCS-filer till exempel och att vi valde att ha Https segade ner något.
Utökade landningssidor
Det finns nästan alltid mer trafik att hämta för den som klarar av att leverera innehåll till en redan stark sajt. Utgå från en ordentlig sökordsanalys, hitta sökorden där du inte rankar men som driver en viss nivå av trafik och börja producera bra landningssidor.
Vi anammar den här metoden i nästan alla projekt där det är slut på andra idéer, när man redan rankar så pass bra att det inte tillför så mycket med annat. Vi tar ofta hjälp av vår partner för innehåll.
Stärka landningssidor
Sidor på sajten som har mycket trafik eller länkar (utifrån) kan vara en guldgruva för den som orkar gå igenom dem. Särskilt om du har en gammal sajt kan det finnas anledning att gå igenom Analytics och Search Console för att hitta sidor som är starka men som inte fått den uppmärksamhet de förtjänat.
Jag gör personligen det här löpande på den här sajten. Framför allt tycker jag att det fungerar bra att hitta sidor som har mycket trafik och hög bounce i Analytics. Jag vet ju redan innan att de sidorna har potential men inte lever upp till besökarens förväntan, att bättra på den sidan kommer leverera varje gång.
Outreach
Det finns ingen gräns på hur långt man kan nå med outreach. Tyvärr är det sällan kostnadseffektivt men det beror naturligtvis på nischen. Bygg upp relationer med bloggare och webmasters, se till att bli omnämnd och länkad. Om du har produkter att skicka så gör det, annars behöver du förstärka med content marketing.
Optimera bilder – next level
Har du lagt märke till Googles bildsök? Om du söker efter ett stockphoto från din sajt eller en produktbild du fått av leverantören, hittar du fler? Tror du på allvar att Google kommer uppfatta dig som unik om de kan hitta andra likadana bilder?
Det är klart att man på sökmotorn förstår att unika foton inte alltid är rimligt men alla Googles övriga krav är på unikitet. Det finns all anledningen i världen att ha unika bilder om du redan löst övrig optimering. Jobbet kan förstås vara väldigt stort, vi har precis påbörjat att försöka lösa det på den här sajten där vi använder stockbilder ofta.
Sedan ska de förstås ha rätt storlek, rätt namn, vara komprimerade och ha rätt alt-tag också.
Blev det för mycket?
Var de här fem punkterna för stora för att kännas överkomliga? Om du inte kommit riktigt så långt i din optimering kan det finnas mycket lägre hängande frukt. Ett tips är våra 31 SEO-tips på 31 dagar, en guide för dig som vill ha lite mer tempo och lite mindre tråkigt.
Simon K.
Bra post men jag reagerar lite på att du skriver att man ska skicka produkter om man har. Är inte det den typ av länkar som Google säger att det inte är för bra att få för mycket av, det är onaturligt. Borde inte det kunna göra att man får problem?
Magnus Bråth
Google säger faktiskt en hel del som är konstigt i mina ögon. Det är inte bra att få för mycket av något och det är helt klart så att Google är tydliga med att de vill att sådana länkar ska annonsmärkas (och också gärna ha nofollow tagg). Vi ska komma ihåg däremot att Google inte skriver internetlagen och effekten av dessa länkar är god. Jag har idag i Sverige inte sett några problem av den typen av arbete, att göra PR, vilket det faktiskt är kan inte Google gärna se som något dåligt. De vill nog gärna men agerar inte, åtminstone i någon större utsträckning, idag.