Blogg & Insikter

SEO för Google eller något annat?

Det finns inte så många i Sverige som arbetat särskilt med de många andra sökmotorerna i världen. Bing kan vara ett undantag men hur är det med övriga?

Google är så dominerande i Sverige när det gäller marknadspenetration att vi här uppe ofta kan glömma att i andra delar av världen är det helt andra sökmotorer som gäller. Om du ska satsa på SEO internationellt kan det vara så att Google inte alltid är rätt val, för ibland måste du välja.

Här får du en snabb översikt till Googles olika konkurrenter i olika länder och lite tips på hur du själv undersöker var du bör lägga ditt fokus.

Om du är intresserad av Sverige och Google så vill vi tipsa om vår sida för SEO.

Yandex

Yandex - sökt efter Brath

Ett exempel är den ryska marknaden, om du jobbat där ett tag vet du att populära Yandex har helt andra egenskaper än Google. Det här är något du måste hantera. Till exempel hade Yandex länge inga som helst regler om att köpa tusentals länkar, man kunde inte få några negativa effekter av det. Dessutom blev sociala signaler något riktigt stort i Yandex för något år sedan. En helt motsatt spelplan mot Google alltså. Däremot var det varken Facebook eller Twitter som spelade roll, i någon vidare utsträckning utan det populära ryska vKontakte.

Jag har sett ett antal svenska sökmotoroptimerare försöka hävda sig på ryska marknaden utan att till fullo förstå skillnaderna. Att optimera för Google är inte att optimera för Yandex. Dessutom hamnar du i en sits där du måste välja vad du vill ha. Konkurrensen när det gäller antal länkar i Yandex är i vissa segment något helt annat än i Google. Det kan mycket väl vara så att du måste vaska fram 10.000 billiga länkar för att kunna ta positioner i Yandex, något som direkt kommer straffa sig i Google. SEO för Google är verkligen inte samma som för Yandex.

Här är ofta vår rekommendation att jobba med helt olika sajter för de olika sökmotorerna. En som blir utstraffad totalt i Googles sökresultat men som kan ranka bra i Yandex, en som inte når toppen i Yandex resultat men som kan ranka bra hos den lite kräsnare varianten.

Yahoo/Bing

Resultat som är mycket lika Google - Samma SEO

Även om du känner till dem så är sannolikheten ganska liten att du använder dessa syskon. Yahoo och Bing har under några år haft ett nära samarbete och visar i mångt och mycket samma resultat. I Sverige har ingen av dem fått någon vidare användning, annat än som default för Windows kan man tänka. I andra länder är de desto populärare däremot. I Japan har Yahoo 35% av marknaden senaste månaden (enligt Statcounter). i USA kommer de båda upp till 13% tillsammans vilket inte är att förakta på en så stor marknad.

Lustigt nog har Yahoo och Bing så pass lika sökresultat som Google att de faktiskt hamnat i trubbel för det, det hävdades att sökresultat kopierades. Generellt går att säga att de i mångt och mycket kopierar Google men att de inte är riktigt lika aggressiva med filtrering (enligt våra erfarenheter). Det går alltså att optimera för alla tre även om du kanske skulle vilja vara något aggressivare i Googles båda konkurrenter.

Baidu

Sökresultat i Baidu för Sweden

För dig som vill göra SEO i Kina så har du en helt annan utmaning.  Baidu är största sökmotorn före Haosou, Soguo och Shenma. I mångt och mycket, från det lilla vi vet om Baidu så är sökmotorn ett försök att plagiera Google. Om det lyckats eller är sant har vi inget svar på.

Saker som skiljer Baidu från Google, som vi känner till, är i första hand två: De går med på att censurera sökresultat och serverns placering är mycket viktig. I övrigt så är din åsikt lika mycket värd som vår.

Tips

Om du är intresserad av hur folk söker i olika länder (eller vad de har för OS etc) så skulle jag vilja rekommendera att ta en titt på Statcounter, det är en tjänst för trafikanalys som funnits riktigt länge och de bjuder på en hel del data. De är bättre på det än vad deras analysverktyg är (eller på att sälja länkar för den delen, Googla det om du vill ha lite underhållning).

Vi på Brath arbetar allra mest med Google men vi har erfarenhet från en hel del andra sökmotorer, stora som små. Som du märker har vi luckor i våra kunskaper även om vi har SEO-specialister som jobbat i massvis av länder. Vi tar alltså gärna emot lite tips om du till exempel har vana av Baidu. Släng iväg ett mail till oss så blir vi jättetacksamma.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

12 juni, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *