SEO i Norge och Finland

På många sätt är SEO-klimatet annorlunda i våra grannländer, Norge, Finland och Danmark har alla sin egen karaktär när det kommer till hur man tar positioner i sökresultaten. Vi ska titta lite på Norge och Finland idag.

Den som arbetat med SEO i någon större utsträckning på fler än en marknad vet att det är skillnader, särskilt där det är stora skillnader i befolkningsmängd. På Brath arbetar vi idag på ett antal marknader, Norge, Finland, US/UK spansktalande och i viss utsträckning några till. De flesta av dessa har vi funnits på i många år och har god erfarenhet av, det är det jag skulle vilja dela med mig av idag.

Norge & Finland

På många sätt är Norge och Finland våra närmsta grannar. Vi kommer att låta bli att ta upp Danmark idag då den marknaden skiljer sig på ett väsentligt sätt, jag skulle vilja beskriva det som skräpigare SEO i brist på bättre ord. Finland och Norge däremot har större likheter med Sverige och är därför marknader där vi valt att finnas. Dessa båda har dessutom mycket gemensamt, som skiljer sig en del från Sverige.

Den begränsade mängden sajter

Det första jag skulle vilja prata om är mängden sajter. Både Norge och Finland är klart mindre än Sverige till befolkning och detta resulterar i att det helt enkelt finns färre sajter. Det innebär i väldigt många fall att konkurrensen är klart lägre om sökorden men det har också en annan aspekt. De inhemska länkarna på de båda marknaderna är till antalet klart färre än i Sverige. Effekten av det blir bland annat att internationella spelare har en fördel.

Det är svårare att bli en auktoritet på respektive marknad med enbart lokala länkar. Även om lokala länkar betyder mer i sökresultaten så kan kraften från ett amerikanskt företag som börjar bygga lokal närvaro överträffa den. Detta då de helt enkelt har mycket mer muskler i form av inbyggd auktoritet.

SEO-branschen är mindre

SEO-branschen i dessa båda länder är mycket mindre än den svenska. Det bidrar till en lägre konkurrens på många sätt. Ett av dessa är att det helt enkelt finns färre skickliga sökmotoroptimerare. Sverige ligger i framkant när det gäller yrkeskunnighet bland sökmotoroptimerare, en av anledningarna till det är att det helt enkelt finns en större pool optimerare. En annan anledning är att Sverige i samband med pokerboomen gjorde ett skutt.

Norge och Finland hade inte samma närhet till boomen som den svenska branschen hade. När de svenska (många och framgångsrika) spelbolagen behövde hävda sig internationellt fick svenska sökmootoroptimerare kavla upp ärmarna och bli skickligare. Detta för att kunna tävla om världens tuffaste sökord, på i princip alla marknader. Denna hårda konkurrens för de svenska sökmotoroptimerarna var förstås bra för utvecklingen.

Konkurrensen är lägre, mycket lägre

Detta leder oss in på den sista punkten. Konkurrensen i sökresultaten är oerhört mycket lägre i både Finland och Norge, vissa vertikaler undantaget. Det går att komma oerhört långt i dessa båda länder med mycket små medel. Så länge språket på sajten är bra och det finns in viss auktoritet brukar man kunna komma riktigt långt. Att översätta en webbshop eller sajt kan i många fall räcka långt så länge det är en bra översättning.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *