Hur din sajt är strukturerad och organiserad kommer avgöra hur bra du lyckas med din SEO, tyvärr missar många grundförståelsen och slösar därför rejält med sin SEO. Lär dig ta tillvara på den auktoritet och styrka du har på din sajt för att få ut maximalt värde. Så här ska du tänka.
Varje sida på internet, som är indexerad av Google, har ett värde i sökmotorns ögon. Notera sida, inte sajt. Sidan kan sedan transportera vidare en del av det värdet via länkar till andra sidor och det är på det sättet de sidorna får sitt värde. Det är själva grundbulten i Googles algoritm. Den kvicktänkte hoppar då genast på tåget med en sida med massor av länkar, som fördelar massor av styrka men det är inte så det fungerar. Sidan kan bara fördela den styrka den har in på de länkar den har ut.
Det finns andra länkfaktorer som spelar in
Styrkan som kan fördelas på länkar är inte den enda faktorn och alla måste vägas ihop. Här är några exempel på andra positiva faktorer jag alltid tar med i beräkningen när jag tittar på länkar ut (antingen till en annan sida på sajten, eller till en sida på en annan sajt):
- Är de länkade sidorna relevanta?
- Placerar länken sidan i en kontext?
- Hämtar sidan stöd i den länkade sidan, i form av en källhänvisning?
- Är den länkade sidan något som kan öka trust?
- Är den länkade sidan på rätt språk?
- Var är länkens placering?
- Är det en naturlig länk?
- Är den länkade sidan en auktoritet?
För dagens tankar kan vi utgå från att dessa är lika i alla exempel. Det är visserligen sällan fallet men vi behöver prata om styrka renodlat.
Klassiska missförstånd
Det finns SEO-konsulter som kommer säga att du ska hålla din sajts struktur så platt som möjligt. Ju färre klick till en sida på sajten desto bättre. Detta resulterar ofta i navigeringar med hundratals länkar pekandes från varje sida till hundra andra sidor. Idén bakom detta är att det ska vara lätt för Google att indexera sajten och att styrka ska flöda mellan alla sidorna med lätthet. Den här idén är felaktig.
Bakgrunden till det här är att man har problem med Googles Crawl Budget. Google tilldelar varje sajt en viss mängd crawltid, utifrån en rad faktorer, bland annat hur viktig, hur uppdaterad och hur snabb sajten är. Om man inte har en hög crawl budget och en ganska stor sajt tenderar Google att bara indexera de sidor som är mest länkade. Då är det lätt att tänka att vi lägger alla sidor i navigeringen. En annan anledning att en del ibland hamnar i den här situationen är att sidor som är länkade till från många sidor på sajten, eller från startsidan, tenderar att hålla högre positioner. Om du lägger till sidan om nötter i navigeringen så kommer den klättra lite jämfört med om man måste gå via en eller två kategorisidor för att hitta den. Anledningen är att man fördelar mer av sajtens kraft till den sidan och det är just det som är problemet också.
För att göra det här tydligt gjorde vi redan 2012 ett enkelt och extremt exempel. Sajten i grafen ovan är en blogg som till att börja med hade en helt normal navigering, helt normala kategorier och så vidare. I juni 2012 tog vi helt och hållet bort i princip all navigering. Istället för en meny, kategorier och så vidare kunde man bara navigera sajten genom att klicka på nästa eller tillbaka till startsidan, det fanns ingen annan form av navigering. Två länkar på varje artikel, en till nästa artikel och en tillbaka till startsidan. Det gav nästan direkt ett uppsving i antal indexerade sidor. Trots att navigeringen mer eller mindre togs bort Ökade antalet indexerade sidor.
Positionerna då?
Inte heller gav borttagandet av navigeringen minskade positioner och anledning är den skatt Google lägger på länkar, du får ”diminishing returns” även på interna länkar. Vi har, på en lång rad sajter, under många år, tagit bort stora delar av navigeringen och på så vis skapat en djupare sajt. På det sättet ökar vi relevans på de länkar som faktiskt finns. Snarare än att alla sidor på sajten länkar till de bästa fotbollsmålen så länkar fotbollssektionen dit. Vi slösar heller inte på den auktoritet som byggts upp utan skjuter den istället dit den behövs.
Väg varje länk på guldvåg
Du har en bestämd mängd kraft in i din sajt, se till att den flödar till de sidor som ska ha den, inte slumpmässigt utan utifrån din plan. Varje sida i navigeringen kommer få styrka men på bekostnad av alla andra sidor, både i och utanför navigeringen. En länk på en enskild sida till en relevant artikel eller produkt, gärna i text som en referens, är något helt annat. Det är rätt sätt att använda internlänkar.
Det handlar om en relativt rättfram strategi, ta bort alla interna länkar som inte är nödvändiga. Var lika stenhård på vilka länkar som behålls som om det vore en sajt som fastnat i Penguin. Låt startsidan länka endast till huvudkategorierna och låt kategorierna länka till sina produkter eller artiklar. Om det finns för många artiklar, fundera på underkategorier. Använd taggar men akta dig för taggmoln och släng alla sitewide-länkar i soptunnan där de hör hemma.
Erik Sundén
Tack för bra info ….önskar man kunde veta vad som är vktigt i allt brus och SEO återkommer
VH Erik på Ohana.se
Magnus Bråth
Det finns onekligen en massa brus och det är utan tvekan svårt att sortera för både nybörjare och de som har mer erfarenhet.