Det är lätt att dra alldeles för snabba slutsatser av alldeles för små förändringar när det gäller sökresultat. Vi ändrade titeln och dagen efter sjönk sidan ett steg i sökresultaten, det är alldeles för snabbt och alldeles för litet.
En av de intressantaste nyheterna i SEO-branschen är inte ny. 2012 hittade Bill Slawski ett patent från Google. Det är inte världens mest lättlästa text men här är ett utdrag:
A system determines a first rank associated with a document and determines a second rank associated with the document, where the second rank is different from the first rank. The system also changes, during a transition period that occurs during a transition from the first rank to the second rank, a transition rank associated with the document based on a rank transition function that varies the transition rank over time without any change in ranking factors associated with the document.
En slutsats man kan dra är att om Googles algoritm misstänker att du gjort en åtgärd för att förändra din position i sökresultaten, kan en annan effekt än den väntade komma att hända. Åtminstone under en period kan din åtgärd ge ett helt annat resultat eller faktiskt motsatsen till vad som borde hända.
Tålamod, tålamod, tålamod
Den stor dygden inom SEO är tålamod. Om du byggt länkar till din sajt från källor som kanske är sådär. Kanske kan du se ett skutt uppåt i resultaten då och dra slutsatsen att du ska gasa på med fler. Eller om du fått världens bästa länk men ser sidan dala. Vänta ett tag är mitt generella råd. Ett annat är att du ska inte dra slutsatser om en åtgärd eller en taktik baserat på en enda sajt eller ens ett fåtal, du behöver ha mer data för det finns en inbyggd funktion som skapar brus.
Är det svårare att testa SEO?
Ja, att testa och utvärdera SEO är svårare nu än någonsin. Det bygger inte bara på det här patentet ovan (som kan användas eller inte) utan det finns en lång rad faktorer som ökar otydligheten de senaste åren. RankBrain är ett bra exempel om någon kommer ihåg, Googles Core Updates ett annat. Utan att gå in på djupet vad dessa gör så är effekten av dem att det är svårare att utvärdera en metod eller taktik. Du har här en enorm fördel om du faktiskt gjort försök innan alla dessa förändringar och jag känner lite för alla som missat den chansen. Lite som alla som fick se vilka sökord som konverterade på sajten innan Google stoppade den informationskällan. Om du hade Analytics på tiden Google gav sökordsdata, då vet du mer om din sajt än vad alla som lägger till Analytics idag gör, och det kommer aldrig mer bli lika tydligt.
Vad är lösningen?
Jag har ingen bra lösning om du inte har tid att göra SEO på heltid tyvärr. För dig som arbetar med SEO vill jag rekommendera att arbeta med massor av projekt, även om du egentligen är in house någonstans och ansvarar för en enda sajt. Du vill se fler projekt, vissa saker blir mycket tydligare med bredare data. Även om du inte gör ordentliga tester så ska man inte underskatta ordentligt med erfarenhet från mängder av projekt.
Har du andra idéer på lösningar?