Det är inte så svårt att förstå att många vill att sökmotoroptimering är något man gör en gång och sen är det klart. Tyvärr är det inte så enkelt, särskilt inte om det finns konkurrens.
Det kan ibland verka som att sökmotoroptimering är något man kan göra och sedan bara glömma. Om du ändrar alla titlar på din ehandel så att de innehåller sökorden, kategorins namn på kategorierna och produkternas namn på produktsidorna så kommer du få en boost. Du kommer att klättra på dessa sökord. Många förändringar man gör när man gör sökmotoroptimering kan verka vara av det slaget men det finns ett stort problem med det tankesättet.
Visst är det så att om du är först med sökordet i titeln i ditt segment så kan du mycket väl ta en förstaplats (ofta krävs mycket mer än så men vi förenklar idag för att det ska bli tydligt). Om du 1999 såg till att ha sökorden i titlarna på respektive sida så kan du med det här tankesättet då helt enkelt luta dig tillbaka och låta pengarna rulla in. Problemet är förstås att någon 2004 kom på samma sak.
Om ditt försprång mot dina konkurrenter inte är mer än en 59 tecken lång textsnutt så kan du räkna med att det ganska snart kommer någon som är hungrigare än du och springer förbi. Sökmotoroptimering är något du behöver jobba med på lång sikt, det tar tid och det kommer innebära en hel del smärta den dagen då du inte längre kan leva på det uppbyggda förtroendet. Visst är det så att man kan få en hel del auktoritet av en slump, visst kan det vara så att man byggt sajten tip top-perfekt men så länge du har konkurrenter kommer de att kämpa för att gå förbi och ifrån dig.
Det är oerhört tydligt för oss att i samma läge som man slutar arbeta med sin sökmotoroptimering så börjar man sakta men säkert tappa positioner. Och då har vi inte ens tagit med fenomenet att Google tenderar att ändra reglerna hela tiden i beräkningen. Det är lite som med träning, du kommer inte så långt med “Jo, jag har tränat en gång”.