Både SEO och SEM är något man ofta kopplar ihop med B2C. Saken är den att båda faktiskt är alldeles lysande för B2B om man vet vad man gör.
Sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering (SEM) är lätta att mäta resultaten av när försäljningen sker på nätet. I E-handeln kan man mäta ner till kronan på sin return on investment. För dig som arbetar med B2B, business to business, istället kan det bli lite mer komplext att mäta men det är lika effektivt, om du gör på rätt sätt.
Vi på Brath sysslar ju i princip uteslutande med B2B och vi skördar stora framgångar med SEM och SEO. Det är på många sätt den enda marknadsföring vi gör, förutom lite traditionell PR. Att det är mer komplext att mäta, ofta på grund av längre ledtider, gör att man behöver vara lite smartare och mer påläst för att få resultat bara.
Ofta är det, åtminstone i lite större affärer, fler steg till avslut när det kommer till B2B. Dt gör att din marknadsföring måste anpassas, oavsett vilken kanal det är faktiskt. Inom SEO brukar jag mer än gärna tala om att synas då den potentielle kunden gör sina första efterforskningar. Eftersom SEO inte kostar per ord du syns på eller per gång du visas kan du synas på de där orimliga sökningarna som “varför är SEO bättre än annan marknadsföring” istället för bara “SEO” eller “SEO pris”.
Genom att arbeta brett med din SEO kan du alltså nå kunden redan i första läget och där skapa den första svaga relationen. Det kommer att öka konverteringsgraden i senare steg, om du är igenkänd har du oerhört mycket att vinna. Du kommer förstås också behöva optimera för de stora orden, du vill inte tappa bort kunden längs med resan bara för att någon annan knipit förstaplatsen på SEO.
SEO för B2B
Om jag skulle sammanfatta så är ofta resan inom B2B längre och du kommer behöva anpassa din marknadsföring där efter. Det gäller på alla fronter men kanske i synnerhet på din SEO.
Hör gärna av dig om du har frågor.