Blogg & Insikter

Vad är affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring är ett växande och mycket lönsamt segment, både för annonsörer och för affiliaten. Iden är marknadsföring genom andra, där man betalar efter resultat.

Affiliatemarknadsföring dök upp snabbt på internet och idén är ganska enkel. Det handlar om att ta hjälp av webmasters för att nå ut med sin produkt eller tjänst och betala för resultat (på ett eller annat sätt). Ett vanligt exempel är flygresearrangörer som betalar för varje bokning du kan ordna från din reseguide.

affiliate-diagram

Betalningsmodeller inom affiliate

Det finns en rad olika modeller för hur man som affiliate får betalt. Det handlar alltid om att man får betalt för prestation på något sätt. Följande modeller för betalning finns:

  • Betalt per köp (CPA, Cost Per Acquisition eller Cost Per Action)
  • Betalt per lead (CPL, Cost Per Lead)
  • Betalt per klick (CPC, Cost Per Click)
  • Betalt per visning av annonsen (CPM, Cost Per Mille, kostnaden för tusen visningar)

Affiliatenätverk

Idag finns ett antal nätverk för affiliatemarknadsföring, deras funktion är att koppla ihop annonsörer med tänkbara affiliates. För detta tar de förstås en procent på det som betalas och en del tar dessutom start- och fasta avgifter. Några exempel på affiliatenätverk:

Affiliatemarknadsföring och sökmotoroptimering

Affiliatemarknadsföring och sökmotoroptimering går hand i hand. Ofta brister säljare av produkter och tjänster i sökmotoroptimering, något som affiliates har en tendens att vara väldigt bra på. I princip alla framgångsrika affiliates arbetar med sökmotoroptimering på ett eller annat sätt, även de som numer är större varumärken. Ibland kan det innebära problem för den som valt att marknadsföra sig med affiliatemarknadsföring, affiliaten kan bli något av en parasit istället för en lönsam källa till kunder. Genom att fånga de som egentligen sökte efter ditt varumärke eller just din produkt kan de lätt konvertera besökare till kunder (de hade ju redan bestämt sig för att handla av dig) och därmed äta av din marginal.

Två fenomen där affiliate och säljaren kanske inte är överens

Panik

Många som säljer tjänster eller varor online sitter på ett stort antal affiliates. Förutom att det kan vara en bra modell för att öka sin försäljning finns det möjligheter att utnyttja detta för sin SEO. Det är inte riktigt samma sak som det var för några år sedan, Google är skickligare på att känna igen annonser till exempel, men jag tänkte ändå dela med mig av två metoder.

Som bakgrund behöver man förstå hur en affiliatelänk fungerar. Det finns många olika system och de flesta kanske använder sig av någon extern mjukvara eller tjänst. För att kunna utnyttja en av de här metoderna till fullo behöver man ha ett eget system. Vanligtvis fungerar en affiliatelänk så att du kommer till en för partnern specifik landningssida, där sätts en kaka och sedan redirectas du till sidan du var på väg till. Det är inte alltid det sker, ibland redirectas man inte utan istället för, eller som komplement till, kakan får du ett ID i sökvägen.

Modell 1 – Att bita den hand som föder

Jag har valt att kalla den första metoden ”Att bita den hand som föder” för målsättningen är faktiskt att kannibalisera på sajtens varumärkestrafik. I den här modellen är du affiliate och får betalt av någon för att driva trafik, försäljning eller leads, till deras sajt. Modellen kräver att någon gjort ett SEO-mässigt misstag för att den ska fungera och så här går den till:

När någon implementerat affiliatetracking på fel sätt är det fullt möjligt att ta deras egna positioner ifrån dem. Det som krävs är att de har ett system som inte redirectar affiliatetrafik utan den landar på en egen URL, till exempel med ID i sökvägen (sajten.com/?ID=mintrafik eller liknande). Om man också missat att sätta noindex eller canonical på de sidor som skapas för affiliatetrafiken har man öppnat upp för ordentliga problem. Det här är inte jätteovanligt utan verkar hända på en hel del sajter.

Det du som affiliate då kan göra är att länka ordentligt (från en lång rad starka sidor) till den affiliate-url som skapats för dig. Med tillräcklig styrka kommer den att synas i sökresultatet istället för bas-sidorna när man till exempel söker efter varumärket du är affiliate åt. All trafik från sökresultaten kommer att taggas som trafik från dig och därmed kommer du få äran (och pengarna) för de konverteringar som kommer från Google.

Modell 2 – Att bita tillbaka

Det andra alternativet är när du har affiliates. Också den här modellen kräver ett eget affiliatesystem snarare än att man använder något av nätverken.

Det vanligaste är att affiliates sätter Nofollow och/eller går via någon form av redirect-slinga som är svår att följa på länkarna. Det är långt från alltid däremot och har du många så kan du räkna med att en stor andel sajter länkar till dig via ditt affiliatesystem. Problemet för dig är att länkarna inte räknas av Google, ofta för att man pekar på fel sätt, till fel sajt eller liknande. Några vanliga fel:

  • Det görs någon annan form av redirect på affiliatelänkarna (än 301)
  • Länkarna behåller sin ID i sökvägen på sajten men det sitter noindex på sidorna
  • Länken redirectas via en annan domän (affiliateportal.com/vidaretillminsajt)
  • Mfl

Genom att ta bort sådana hinder, och se till att sätta affiliatekaka (för tracking) och sedan redirecta med 301, kommer du kunna få kraft från alla dessa länkar. Risken är numer ganska hög på dessa länkar, de är inte Googles favoriter, men det kan bli en otrolig skjuts.

Använd med försiktighet

Jag skulle slutligen vilja passa på att höja ett varningens finger, metoderna är lite i gråzonen och medför en del risker. Det kan vara tekniskt roligt men det är värt att fundera ett varv innan man hoppar på just dessa.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida