Brödtext - SEO
Se en snabb introduktion från vår SEO-skola.
Sidans brödtext
I Googles ögon är det texten på din webbsida som är sajten. Det är kanske inte etthundra procent sant längre, sökmotorer har blivit något bättre på att tolka och förstå annat innehåll också men fortfarande långt ifrån så bra som de kan tolka text.
Text är ofta ett område där sajter idag brister. Många publiceringssystem hanterar många av de tekniska detaljerna tillräckligt bra för att kunna ta åtminstone några positioner. När det gäller text däremot är det upp till dig och det är nästan alltid väldigt tidskrävande. När sökmotorerna var yngre var mängden text en viktig faktor i hur väl en sida placerade sig i resultaten. Fler antal sidor var också viktigt för det innebar större möjligheter att placera sig på fler sökord. Konstigt nog har det en stark korrelation med position idag också. Mer verkar vara bättre, med några undantag.

Vi har testat det i praktiken
Vi har gjort en lång rad tester med att helt enkelt öka mängden innehåll på en specifik sida och efteråt kunnat mäta att den klättrat i resultaten. Den sida som klättrat snabbast de senaste sex månaderna i sökresultatet för ”sökmotoroptimering”, soekmotoroptimering.se som drivs av Håkan Persson, har i skrivande stund inte mindre än 5.553 ord på den sida som håller en position. Det är inte en slump att han valt att ha en sådan mängd text på sidan.
Text är förstås inte bara text. De ord som brukar användas om en bra text för sökmotorer är relevant och fyllig. Att bara rabbla en massa ord eller fylla ut med nonsens är något som faktiskt aktivt kan skada din sökmotoroptimering. Det du ska eftersträva är en text med bra information för dina besökare, som är relevant för de sökord som du vill synas på. Det innebär bland annat att du behöver nämna det exakta sökordet som det är tänkt att sidan ska synas på. Notera att vi säger nämna, inte fylla.
Skriv för användaren
Det generella rådet vi brukar ge är att skriva en text för användaren. Se till att den text du lägger till tillför ett värde. Du känner dina kunder/besökare allra bäst – så fråga dig själv vad de kan tänkas behöva och vilja veta.
Google pratar gärna själva om hur bra de är på att förstå text och visst är det så att sökmotorn känner igen en hel del synonymer och kan sätta en del texter i ett sammanhang. De är långt ifrån att faktiskt förstå texten däremot. Därför behöver du vara tydlig med vilket sökord sidan ska synas på. Det räcker inte med att antyda sökordet, du behöver säga det rakt ut. Är det tänkt att sidan ska synas på ”riktigt bra skruvar” så behöver det stå ”riktigt bra skruvar” i texten.
Håll dig till ämnet
En annan viktig aspekt är att sökmotorer har svårt att acceptera att en sida kan handla om fler än en sak. Vi har redan snuddat vid det i avsnittet om landningssidor men det är viktigt – så ett förtydligande kan vara på sin plats. För maximal effekt behöver varje sida handla om endast en sak. Här blir det ofta en fråga om gränsdragning.
Förr var det så att Google inte klarade av att hantera att plural och singular egentligen var samma ord. Bäst var alltså att ha en sida för ”nötter” och en för ”nöt” om man ville hålla bra positioner på båda. Det samma gällde för ordföljd, ”spel online” och ”online spel” såg helt olika ut i Googles ögon. Det ser annorlunda ut idag och vår vanliga rekommendation är att inte separera sådant till olika sidor, utan att i så stor utsträckning som möjligt ranka med samma sida för ”nöt” och ”nötter”. Det fungerar inte alltid men är en bra utgångspunkt, en annan aspekt som behöver tas hänsyn till här är filtret Panda, mer om det senare.
Hur du optimerar brödtexten per landningssida
Om vi återanvänder exemplet från avsnittet om landningssidor. Vi har tre olika sidor, en om cyklar, en om mountainbikes och en om Scott Spark 900 SL (som är en mountainbike). Det här är en någorlunda rimlig och vanlig uppdelning i en webbshop. Startsidan ska synas på sökorden Cykel och Cyklar, en kategorisida på sökorden Mountainbike och Mountainbikes. I botten av hierarkin hittar vi produktsidorna som ska synas på respektive produkts namn och eventuella varianter av dessa, i det här fallet Scott Spark 900 SL.
Brödtext på kategorisidor
Det kan vara komplext att få en bra förståelse för hur den egentliga uppdelningen ser ut när det kommer till brödtexten. Första sidan ska alltså handla om cyklar. Den ska inte handla om mountainbikes eller om Scott Spark 900 SL. Det är däremot inte konstigt att den tar upp olika typer av cyklar, däribland mountainbikes. För att göra det tydligt tar vi några exempel på saker man kan avhandla i texten:
🔵 Olika typer av cyklar som finns
🔵 Att tänka på när man köper cykel
🔵 Cykelns historia
🔵 Vad som skiljer våra cyklar från andra
Vad skiljer då denna sida om cyklar från den om mountainbikes? Det går att kalla det hårklyverier men att helt enkelt byta ut cykel mot mountainbike i ämnena gör att det blir en mountainbikesida.
🔵 Olika typer av mountainbikes som finns
🔵 Att tänka på när man köper mountainbike
🔵 Mountainbikens historia
🔵 Vad som skiljer våra mountainbikes från andra
Det här kommer generera helt olika texter. Mountainbiken har en helt annan historia än cykeln och så vidare. Det är inte konstigt att mountainbike nämns på cykelsidan eller att cyklar nämns på mountainbikesidan. Det viktiga är att texten handlar om det man vill att sidan ska synas på. Målsättningen ska vara en bra och naturlig text som handlar om just det ämnet.
Brödtext på produktsidor
På produktsidan finns det några saker som är värda att tänka på. En produktsida innehåller oftast text som kommer med ett speciellt typ av innehåll. Det handlar ofta om en beskrivande text av produkten, produktdata och pris. Många e-handlare väljer att hämta den här informationen från leverantören och när det gäller produktdata är det inte så mycket att göra åt, den väger det den väger. Gällande brödtexten däremot är det här något som ska undvikas och vi ska strax återkomma till varför.
Särskilt för E-handlare är produktsidor, eller sidorna längst ner i sajtens hierarki det som skapar problem när det gäller text. För någon som säljer 10.000 produkter är det inte så roligt att sitta och skriva 10.000 texter. Det är lätt att inse att det här är ett oerhört stort jobb. Fördelarna med att genomföra det är stora – men som alltid behöver du väga fördelarna mot nackdelarna. I de butiker på nätet vi själva äger väljer vi att till att börja med publicera produkter med leverantörernas texter för att sedan skriva om dem över tid. Det tar tid men vi upplever att det är värt att göra.
Anledningen är enkel, din text behöver vara unik för att Google ska tillskriva den ett värde. Ingen sökmotor vill egentligen visa upp flera versioner av samma text i ett sökresultat. Därför har man algoritmiskt försäkrat sig om att det inte ska ske. Kopior av texter lider alltså extra i sökresultaten. Här kan du läsa mer om duplicerat innehåll.
Optimera även för synonymer
Att använda synonymer, pluralformen och närliggande ord är något som stärker sidan. Det är viktigt att det primära sökordet nämns men det skadar absolut inte att också använda ord i samma “ordmoln”. Skriver du en text till en sida som handlar om ”sökmotoroptimering”, är det alltså positivt att även få med ”SEO” i texten – samt ”digital marknadsföring” etc.
Källor:
- http://static.googleusercontent.com/media/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf
- https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=en
- http://moz.com/blog/lda-and-googles-rankings-well-correlated
- http://en.wikipedia.org/wiki/Latent_Dirichlet_allocation