Blogg & Insikter

Greta Thunbergs skolstrejk fungerar

Vid två tillfällen i år har intresset för klimatet varit större än någonsin. Mitten på mars och nu i september. Det första är tillfället då Greta skolstrejkade, det andra hennes resa till USA. Datan är entydig.

Graf över intresset för klimat i Sverige

Det finns många åsikter om vad Greta borde göra och inte, jag kan personligen bara konstatera att det här fungerar. Om målet är att väcka intresse för klimatet så har hon uppnått det. Datan visar det tydligt. Under mars i år gick intresset för klimatet för första gången om intresset för mode, när det gäller vad vi söker efter. Traditionellt är mode ett mycket större segment i sökresultaten.

Intresse över tid, klimat vs mode

Även i USA går det att se en peak i samband med Gretas Thunbergs resa. De, inom klimat,  snabbast ökande sökningarna till antalet just nu är där:

Topp tio snabbast ökande klimatrelaterade sökningar i USA

Alla i Sverige är däremot inte lika intresserade. Det är tydligt att Norrland inte alls är lika tagna av Greta som till exempel Stockholmsregionen. Visserligen sticker Västerbotten och Norrbotten ut med lite mer efterfrågan än övriga Norrlandslän men jämfört med sydligare län är intresset ändå svalt. Nedan efterfrågan per län.

Intresse per län

Södermanlands län 100
Stockholms län 99
Skåne län 93
Uppsala län 92
Kronobergs län 88
Blekinge län 82
Östergötlands län 79
Kalmar län 78
Västra Götalands län 76
Gotlands län 73
Västmandlands län 71
Norrbottens län 71
Hallands län 71
Västerbottens län 71
Örebro län 65
Jönköpings län 64
Gävleborgs län 63
Dalarnas län 62
Jämtlands län 53
Västernorrlands län 53

 

Spännvidden mellan länen är stor (siffrorna är viktade som total andel av antalet sökningar i området i en skala från 1 till 100 där 100 är högst). Västernorrlänningarna och Jämtlänningarna är hälften så intresserade som de boende i Södermanlands län. Varför det ser ut så törs jag inte spekulera i.

Om datan

All data i artikeln kommer från Google Trends och finns tillgänglig att granska där.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

2 kommentarer

    Tycker inte att det är korrekt att säga att detta är ökat intresse för klimat.
    En sökning på Greta Thunberg har inget med klimatintresse att göra.
    En sökning på en demonstration har inte heller något med klimat att göra.
    Det handlar om intresse för händelser, inget annat.

    Svara

    Hej Niklas, det är generellt sökningar som har med klimat att göra som ökat, inte specifikt sökningar efter Greta Thunberg.

    Svara

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *