Något som Google har lagt mer och mer vikt vid de senaste åren är användarvänlighet, med anledningen att besökarna ska få bästa möjliga upplevelse. Detta innebär att sajtägare alltid bör sträva efter att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen. Men vad innebär det egentligen?
Detta är ett brett ämne och det finns många delar som är viktiga för användarupplevelsen. I dag går vi igenom tre av dem.
Sajtens hastighet
Sajthastighet handlar om hur snabbt en sajt svarar på webbförfrågningar. Detta har länge varit en av Googles ranking-signaler. Anledningen är enkel, ingen gillar en långsam sajt.
Risken är väldigt stor att användare återgår till sökresultatet och väljer ett annat resultat om din sajt är långsam, jag vet att jag har gjort det. Jag tror att vi alla håller med om den frustration som uppstår när man bara vill kika in ett par byxor lite snabbt eller betala i kassan men man tar sig inte vidare för att sidan står och laddar.
Är du en sajtägare som inte sett över sajtens hastighet? Gör det. Vi kan både tipsa om att kolla under “Sidupplevelse” i GSC samt gratisverktyget PageSpeed Insights.
Sökintentionen
Detta är ett ämne som vi tagit upp fler gånger förut, bland annat här, men det går hand i hand med användarupplevelsen så det tåls att upprepas igen. Man bör nämligen alltid fokusera på sökintentionen.
Med sökintentionen menas själva syftet med sökningen. Det vill säga, “varför utfördes denna sökning?”. Oavsett vilken bransch du verkar i eller vilket ämne du ska skriva en artikel om behöver du ha detta i åtanke. Som användare uppskattar man inte ett sökresultat om “SEM” om sökfrågan var “SEO”.
Navigeringen
Sajtens navigering är inte bara viktig för Google och för att sökspindeln ska hitta alla sidor – det är också viktigt för användarupplevelsen. Med en bra och tydlig navigering kan du underlätta mycket för dina besökare. Det innebär att användarna alltid kommer att hitta det de söker och de kommer att hitta det på ett enkelt sätt.
Ett exempel på detta är brödsmulor, eller breadcrumbs som det heter på engelska, som i första hand finns för att göra det lättare för besökaren att veta vart på sajten man befinner sig.
Fokusera på användarupplevelsen
Sammanfattningsvis är användarupplevelse ett brett ämne och det finns många fler delar kring det. I dag tog vi upp tre av dem som är av stor vikt och som alla sajtägare bör fokusera på. Ställ dig själv dessa frågor:
“Laddar sajten snabbt?”
“Besvaras sökfrågan i denna artikel?”
“Kan jag navigera mig till dessa sidor på ett enkelt sätt?”
Är svaret nej på någon av dessa behöver du se över användarupplevelsen.