Fortsätt till huvudinnehållet
Husbygge

Därför misslyckas din inhouse-SEO

Magnus Bråth

SEO är en bransch där skala ger extra fördelar, det ger förstås en fördel till byråer och en nackdel till alla inhouse-satsningar. Det här är i mina ögon den allra vanligaste orsaken till att det går åt skogen när man vill lösa sin egen SEO i konkurrensutsatta segment.

Det finns egentligen två grundbultar i sökmotoroptimering. Den första är att veta vad man ska göra. Den andra är att göra det.

Den första bulten skalar som en banan. När man väl har kunskapen för att göra SEO så har man en nära nog outtömlig källa till vetande.  Utförandedelen tar förstås mer tid men det är som sagt bara hälften av arbete. Det fungerar också så att ju bättre man är i kunskap, desto mindre behöver man utföra, i viss utsträckning.

Nästan alla som misslyckas

Nästan alla inhouse-satsningar jag sett faller på en av dessa två. Antingen anställer man en senior sökmotoroptimerare som verkligen kan sin SEO eller så anställer man någon som i det närmaste är att beskriva som en utförare. Problemet med en senior är att du betalar ganska bra pengar och ändå måste få någon att utföra jobbet, min erfarenhet är att få seniorer är beredda att stanna allt för länge i en tjänst som innebär allt för mycket junior-jobb. Problemet med att anställa någon mer junior är att utan ledning från någon som genomfört ett stort antal SEO-projekt så får du mest bara en glorifierad webmaster.

Det allra vanligaste misslyckandet jag sett genom åren är idén: Om jag bygger en massa sajter och länkar till min egen, då borde jag bli nummer ett. Det här verkar ofta som en kanonidé på ritbordet. Uppskattningsvis har jag sett kanske 100 sådana försök, jag tror inte att mer än en handfull lyckats längre än ett eller två år. Sedan läggs det ner, glöms bort eller slutar helt enkelt leverera värde. Inget ont om alla som arbetar inhouse, det är min bild att det här i många fall helt enkelt inte är genomförbart. Det går åtminstone inte att genomföra bra och på ett hållbart sätt.

Jag tror ändå att vi kommer se mer inhouse

I ett samtal med en tidigare kollega som nu sitter som inhouse i en av Europas största onlineföretag gick det upp för mig. Han är inte så nöjd med vad de kan göra, han är ofta ensam med SEO-kunskaper i projekten och har där ingen att bolla med. Visst har han juniorer som kan utföra arbetet (det är en stor satsning) men när Google gör större uppdateringar är det bara han.

Trots detta blev det ganska tydligt för mig att det blir mer och mer inhouse-SEO, anledningen är att sökmotoroptimering på en någorlunda nivå börjar bli allt mer tillgängligt. Det finns allt fler som klarar av att driva SEO-projekt när de inte är allt för komplexa. Det gör att det går att anställa, även om man inte är en byrå.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning på området kan jag rekommendera en tidigare artikel jag skrivit på samma spår. Därför är det så svårt med Inhouse-SEO. En lite annan anledning till en annan typ av komplexitet.

Magnus Bråth VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.


Nå toppen på Google och öka din webbplats trafik och försäljning

Berätta lite om dig själv

Kontakta oss
Kryssrutor