Blogg & Insikter

Internet är brus, så hörs du ändå

Det finns så mycket skräp på internet nu för tiden. Har du hört det någon gång? Du kanske till och med tycker det? Det är en lite konstig åsikt, lite på samma sätt som att säga att det finns så mycket smuts i världen. 

På samma sätt som en grusväg är tillverkad av smuts är internet tillverkat av skräp. Det är förstås tillverkat av en massa nyttigheter också men skräp är en viktig komponent. Skräp för en person är nämligen inte skräp för alla personer. Dessutom kan smuts när det är samlat på rätt sätt förvandlas till en väg. Att städa upp internet är som att städa bort sanden från stranden, det är inte bara meningslöst det är också så mycket jobb att det blir ohanterligt. Nästan oavsett vilken dammsugare du har så kommer grusvägen aldrig bli ren, den är smutsig i sin själva natur. Däremot kan vi använda vägen och vi kan vara ganska säkra på att den leder framåt. Google har i mångt och mycket varit den organiserande kraften på nätet. Genom att sortera, filtrera och organisera nästan all internets information har de byggt sina framgångar.

SEO börjar med varför, innan hur

SEO börjar med varför Hur kommer sen

Själva kärnan i sökmotoroptimering är att se till att vara den som Google sorterar fram snarare än sorterar bort. Istället för att grotta ner sig i detaljer som markup på sidan, textproduktion eller https (alla vilka är faktorer och som ska tas i beaktande) så behöver du börja med frågan: Varför ska den här sajten synas i sökresultaten?

Om du har ett tryckeri finns det otroligt mycket Google inte vet, eller kan veta om dig och ditt tryckeri. Till att börja med vet inte sökmotorn att du faktiskt har ett tryckeri. Sökmotorn vet heller inte att du är så galet skicklig tryckare att det borde vara ditt tryckeri man väljer. Google kan nämligen inte mäta något av detta. Att ha en bra tjänst räcker inte för att synas i sökresultaten, oavsett hur bra den är. Inte ens vi själva syns så bra som vi gör i sökresultaten för att vi gör bra SEO, vi syns för att vi pratar om SEO, snarare än att vi gör SEO. Sedan har man förstås nytta i nästa steg av att vara skicklig sökmotoroptimerare men i grunden syns den här sajten bra inte för att vår tjänst är bra, utan för att vi besvarar människors frågor om SEO.

På samma sätt måste tryckaren tänka. Det är inte genom att trycka bra man kan synas, det är inte värde i Googles ögon och du måste ge ett värde till besökaren. Hur ger du då värde till besökaren enligt Google, om det inte räcker med att ha en tjänst som är riktigt bra?

Några idéer att utgå från

Fundera kring de här frågorna för en start på vad du kan tillföra för värde, det är bara uppslag för att få dig att tänka i rätt riktning och det går ihop med så mycket annat inom marknadsföring. Kom ihåg att det behöver vara nära relaterat till din egen verksamhet och det måste vara något som din organisation eller du orkar genomföra. Till exempel finns det åratal av bloggande om SEO på den här sajten, det är inte nödvändigt för att vi ska kunna lösa våra uppgifter för kundernas räkning och det kräver en hel del uthållighet, särskilt under den första, allt för långa, tiden innan SEO börjar ge ordentligt med avkastning.

  • Kan du lära ut något?
  • Finns det nyheter att berätta?
  • Kan du bygga grupptillhörighet?
  • Är du väldigt annorlunda på något sätt?
  • Kan du förklara något?

Så gjorde vi med Brath.se

Den här sajten har haft många år på sig att växa fram. Grundidén var att vi ska lära marknadschefer, entreprenörer och våra branschkollegor att bli vassare på SEO. Målet har hela tiden varit att på så enkelt sätt som möjligt, förklara komplexiteterna inom SEO. Aldrig förenkla för mycket men aldrig krångla till det. I situationer där två aspekter står mot varandra, ska man välja .se och .no eller .com/se och .com/no, förklara för och nackdelar med båda istället för att säga att den ena är best practice. Värdet vi strävar efter att ge är ökad kunskap inom SEO för den som vill ha den.

  • Det är därför vi har en stor SEO-skola.
  • Det är därför vi har vår Mail-skola.
  • Det är därför vi gör youtubevideos.
  • Det är också därför jag skriver den här artikeln.

Det är inte särskilt revolutionerande i sig, det är många företag som utbildar inom sitt område. Men det är ett värde i sökmotorns ögon, och ett värde som vi sedan tar till vara med den SEO vi gör för sajten. Det är när dessa går hand i hand som man når igenom bruset.

 

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

2 kommentarer

    Otroligt intressant med SEO. Tror personligen att SEO har fått/kommer få ett uppsving i och med ökad kostnad för annonsering på Facebook m.fl. samt att människor är så trötta på annonser i deras flöden och Youtube-videos. Något säger mig att en kombination av betald & organisk är vägen att gå för att täcka upp.

    Tack för en bra artikel Magnus.

    Svara

    Roligt att du gillar artikeln Fredrik. Jag delar också bilden att annonströttheten kommer sätta allt mer käppar i hjulen för de traditionella annonsörerna och att SEO kan vara en väg framåt.

    Intressant aspekt kan vara att Google försöker pressa in allt större andel annonser i sökresultaten, när tröttnar folk på det?

    Svara

Lämna ett svar till Magnus Bråth Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *