Det är numera omöjligt för en listning att både erhålla en featured snippet på Google och att samtidigt ranka på första sidan av samma sökresultat. I dagens artikel förklarar vi varför och ger er även vår analys kring detta.
Den 22 januari 2020 började rykten snabbt florera inom SEO-världen som påstod att listningar som lyckats erhålla en featured snippet, tappat sin organiska placering på första sidan och istället placerats överst på sida två.
Detta bekräftades kort därefter av Googles Danny Sullivan på Twitter och anledningen bakom beslutet är enligt Google att det städar upp i sökresultaten, vilket ska göra det enklare att hitta relevant information.
Vi har själva kontrollerat det hela och mycket riktigt ligger vår vanliga organiska listning nu överst på sida två i sökresultatet för sökfrågan; “vad är en featured snippet“, där vi har en featured snippet och där vi tidigare rankat i toppen av sida ett.
OBS! Värt att nämna är dock att man fortfarande har möjlighet att ranka på första sidan av ett sökresultat där man har en featured snippet. Detta måste dock ske med en annan listning, det vill säga med en annan sida, på ens sajt!
Vad blir effekterna av förändringen?
Negativa effekter och möjliga lösningar
Först av allt skulle vi vilja påstå att detta är en förändring som knappast kommer att gå obemärkt förbi. I de fall där sajter både haft en featured snippet samt en toppranking för en viss sökning med hög sökvolym, bör det ske ett tydligt tapp av organisk trafik.
Enligt en studie från Ahrefs klickar nämligen omkring 8% av Googles användare på en featured snippet, vilket kan jämföras mot en studie från Backlinko som visar att generellt 30% klickar på den listning som rankar etta.
För sökningar där man tidigare lyckats knipa både en featured snippet och en förstaplats, kan man förenklat säga att man nu kommer tappa 30% av sin tidigare trafik. En minst sagt oroande insikt.
På grund av detta skulle man kunna argumentera för att sajter som har förutsättningar att ranka i toppen av det organiska sökresultatet helt bör sluta optimera för featured snippets.
Med det sagt så kanske ens sajt inte längre kommer att förtjäna rank 1, om man väljer att angripa problematiken på ett sådant vis.
En annan lösning skulle eventuellt kunna vara att försöka byta ut en featured snippet mot en förmodad förstaplacering genom att istället använda sig av meta-taggen “nosnippet”. Denna tagg talar bland annat om för Google att de inte får använda brödtext från en sida i en featured snippet.
Om vi rekommenderar detta eller ej är i nuläget oklart, men det går helt klart att själv laborera för att komma fram till om detta fungerar och vad som i slutändan genererar störst mängd organisk trafik.
Positiva effekter
Ur ett annat perspektiv är de nya riktlinjerna för featured snippets positivt för dig som inte är särskilt nära i konkurrensen om en featured snippet och om du dessutom rankar under de som är det.
En av dina vassaste konkurrenter tappar helt enkelt en av sina listningar i sökresultatet, vilket automatiskt leder till att du istället klättrar en placering. Inte dumt!
Detta skapar också en jämnare fördelning av organisk trafik, vilket bör vara positivt för många mindre aktörer.
Har man å andra sidan lyckats med bedriften att tillgodogöra sig en featured snippet, behöver man inte vara rädd att tappa all sin synlighet om denna tråkigt nog försvinner.
Då verkar chansen nämligen stor att den istället ersätts med din tidigare topplacering, samtidigt som konkurrensen i toppskiktet minskar, då det sannolikt är någon av dina främsta konkurrenter som fasas ut.
Har ni läsare märkt någon skillnad?
Som vanligt är vi på Brath nyfikna. Lämna därför gärna en kommentar här på sidan om ni märkt av en tydlig nedgång av er organiska trafik sedan den 22:a januari. Detta gäller alltså sökningar där ni tidigare haft både en topplacering samt en featured snippet, och ej av andra anledningar.