Att ge sig ut i världen med din E-handel eller ditt tjänsteföretag kan vara det största steget du någonsin tar. Det kan vara det som sätter fart på affärerna ordentligt eller så kan det gå åt skogen. Därför finns nu SEO-kartan, en tjänst för dig som börjar undersöka.
Du har insett att du behöver ta dig utanför Sveriges gränser för att växa men vet inte exakt hur eller var. SEOkartan.se, kan ge dig en hjälpande hand, eller åtminstone en idé om var du ska börja. Om du får med dig din SEO på rätt sätt kan det lägga grunden till en snabb expansion.
SEO är ryggraden i varje internationell satsning, eller borde vara det
Om du gjort din SEO bra på hemmaplan, och gör din lansering på en ny marknad på rätt sätt, kan det vara snabba segrar. Bilden ovan visar utvecklingen för Amazon.se. De har visserligen fått en smäll i Googles senaste Core Update men det är ändå en raket från 0 till 100 även om det ramlar tillbaka till 60. En ny sajt kan aldrig se en sådan utveckling utan det är för att Google förstår att det här är Amazon och inte någon helsvensk kopia. Man har implementerat språktaggar och gjort en hel del annat rätt och vips är man en viktig spelare i de svenska sökresultaten också. På så vis kan man skapa sig intäkter även om man inte gör någon annan marknadsföring.
SEO är viktigt för din utlandssatsning och då ska du förstås satsa i ett land där sannolikheten för avkastning på din SEO är så bra som möjligt. Därför har vi skapat SEO-kartan.
Gå på rätt marknad
SEO-kartan ger en idé om hur stor SEO-potentialen per land är, uppdelat på ett antal segment. I varje segment, i varje land, får du ett värde som är marknadens storlek genom konkurrensen i sökresultaten. Segmenten är som du förstå stora, vi har till exempel Teknik & IT, som omfattar allt från mobiltelefoner och systemkameror till webbhosting och SEO-tjänster. Konkurrensen kan variera ordentligt även inom segmentet men för att jämföra länder med varandra är det en bra start. När du väl kommit en bit på vägen rekommenderar vi en djupare analys, av din sajt, i ditt segment och på dina marknader. Vi hjälper förstås gärna till med det, fyll i formuläret i högerspalten så hör vi av oss.
Testa kartan och jämför dina tänkta marknader, kanske får du idéer eller kanske kastar du ut gamla idéer. Norden kanske inte är vad du ska satsa på, ändå, kanske är det Tyskland, Frankrike eller Estland?