Sökmotoroptimeringen har förändrats de senaste åren och vår syn på hur man ska arbeta med det har gjort det samma. En viktig faktor är att fokus på specifika sidor och sökord måste minska för att kunna ta positioner med dem.
Förr var sökmotoroptimering mycket mer rättfram, du byggde en landningssida på din sajt. Du såg till att den var optimerad och sedan såg du till att den fick länkar. Efter ett tag började du synas på orden du hade i rubrik och titel. Det är inte riktigt så enkelt idag.
Google har många gånger omvärderat hur de ser på länkar. Ankartext och PageRank brukade vara det allra viktigaste, peka det mot sidan som ska synas så kommer den klättra. Du måste ha ett mycket mer brett synfält för att lyckas riktigt bra idag. Länkar som riktar in sig hårt på en specifik sida skapar ofta mer problem än de gör nytta. De gör nytta också men algoritmen och filtren bråkar, de är inte överens om många av de länkar som finns. Många arbetar fortfarande enligt den något utdaterade modellen med gott om ankartextlänkar till de utvalda landningssidorna, visst är det så att det ger viss effekt men det ger långt från maximal effekt.
Framför allt behöver man se till hur en sajt naturligt får länkar. En webbshop till exempel får sällan väldigt mycket länkar till en kategorisida, även om det är den som kanske skulle passa allra bäst i ett sökresultat. Söker man efter nötter vill man förstås få flera nötter att välja på snarare än en specifik nöt men det betyder inte att människor ofta länkar till dessa sidor.
Våra rekommendationer
Det allra bästa sättet, det som vi alltid rekommenderar idag, är att bygga upp en sajt som i sig är stark. En sajt med bra auktoritet som har länkar till väldigt spridda sidor, på ett naturligt sätt. Sedan får man bygga sajten så att den fördelar kraften på bästa sätt internt (tyvärr är det här något som de allra flesta sökmotoroptimerare i Sverige idag kanske inte riktigt bemästrar). Genom att istället för att peka länkar till en enskild sida bygga auktoritet och låta kraften flöda på ett bra sätt genom sajten så kommer du kunna ta positionerna.
Det kommer ta lite längre tid och det kommer vara lite svårare att bedöma på förhand exakt hur det kommer att gå men det kommer att ske och det kommer att ge mycket mer än att bara tuta upp på ett enda sökord. Man måste acceptera att man nu har mindre kontroll över hur arbetet fortskrider, Google har tagit ett fastare grepp om sina egna sökresultat. Dessutom kan det bli mer komplext för den ovane sökmotoroptimeraren.
Du ska naturligtvis inte sluta mäta positionerna eller glömma bort sökordsanalysen, det är bara det att du inte ska vara så aggressiv med länkarna och sluta mata på med allt för mycket sökord i texten.