Som ehandlare är det lätt att fastna i det praktiska men det finns andra saker som du måste lägga energi på. Det finns inget sätt att komma undan om det ska gå riktigt bra med butiken.
Som du säkert förstår arbetar vi väldigt ofta med ehandlare, särskilt naturligtvis i våra egna butiker men också med en lång rad små och stora butiker online. Det finns ett antal saker som de som är framgångsrika inom sitt segment mer eller mindre alltid gör. Om vi höjer blicken ett tag och släpper det dagliga arbetet med returer och packtejp och tittar på vad som driver din ehandel framåt så skulle vi vilja slå ett slag för följande aktiviteter (i ingen särskild ordning):
Adwords
Adwords är det snabbaste och enklaste sättet, för de allra flesta, att öka försäljningen. Google driver enorma mängder riktad trafik i Sverige och att betala dem är ett smidigt sätt att fånga den trafiken. Adwords är inget man startar och sedan kan glömma och det är dessutom något man måste bli bra på. Om jag vore du skulle jag satsa på att själv lära mig Adwords, åtminstone i sådan utsträckning att jag blev en bra köpare av tjänsten. Allra helst ska du förstås bemästra det men kom ihåg att dina konkurrenter har många år av erfarenhet och förmodligen hjälp av specialister.
Dina texter
Det finns aldrig tillräckligt med text i en ehandel, det är den bistra sanningen. Bra och beskrivande texter är oerhört viktigt, inte minst ur sökmotorhänseende. Särskilt om du finns på flera marknader är det viktigt med vettiga översättningar. Att arbeta med texter kan vara ett frustrerande (det är galet vad det kan bli tråkigt) arbete, särskilt för ehandlaren med gott om produkter. Om du har mer pengar än tid så ta hjälp med texterna, åtminstone alla de texter du själv inte mäktar med.
Innehållsmarknadsföring
Den här bloggen har tidigare beskrivit content marketing som en fälla som tvingar dig att fortsätta. En av anledningarna till att du kommer känna det tvånget är att det faktiskt genererar intäkter. Om det handlar om informerande videoklipp om produkternas användning eller recept för hur man kan använda dina råvaror är det bara du som kan svara på men någon form av innehållsmarknadsföring behöver du.
Det finns ett antal saker du måste spika när det gäller dina mail. Dels måste du vara vass på mailkommunikation i alla supportärenden, det här är en marknadsföringskanal. Bra support via mail är något som kan generera gott om försäljning och det är ett läge för att tipsa om andra produkter. Utöver det behöver du spika någon form av automation, övergivna kassor, erbjudanden eller vad det kan vara kan öka din försäljning rätt mycket om det görs rätt. Dessutom är det en relativt billig aktivitet. Utöver det är det viktigt att ha ett bra och välfungerande nyhetsbrev, inte bara för att pusha för dina kampanjer utan som ett uppskattat inslag i mailboxen.
Konverteringen
Konverteringsoptimering kan vara ett långsamt arbete, särskilt för små butiker. Om du inte har stora mängder besökare kan A/B-testerna ta månader och ändå inte ge entydiga resultat. Det är särskilt tydligt när man är nere på produktnivå. Det finns förstås mycket som går att göra även om man inte ordentligt kan backa upp det med data. Ett enkelt sätt är att ta hjälp av någon som framgångsrikt gjort det tidigare, ofta kan enkla grejer sätta käppar i hjulet.
SEO
Det går inte att komma undan, SEO är en grundpelare i varje väl fungerande ehandel. SEO är inte bara en oerhört stark kanal för din försäljning och marknadsföring, det är också något som blir lönsammare ju längre du håller på.
Dina bilder
Produktbilderna är oerhört viktiga för den som inte kan klämma och känna på produkterna. Du vet det förstås redan men kanske känns investeringen i tid eller pengar alldeles för stor? Allra bäst blir förstås en professionell fotograf som tar ett antal egna bilder av var och en av dina produkter men det är inte alltid möjligt. Näst bäst är om du tar egna, skaffa en bra kamera, ett stativ och ett fototält med belysning och tugga dig igenom hela lagret. Tredje bäst är att välja så många bra bilder som möjligt från leverantörerna, tyvärr har alla andra dem också.
Lycka till med din ehandel!
Ehandel är svårt och kräver mycket av den som vill arbeta med det, vi om några har full förståelse för det. Vi vill därför, från våra hjärtan, önska dig all lycka.