Blogg & Insikter

Outreach och sökmotoroptimering

Outreach

Den som arbetar med kommunikation är förstås redan bekant med outreach, för oss inom sökmotoroptimering är det dessutom själva nyckeln som gör content marketing användbart. För att få effekt av ditt innehåll behöver det just den beståndsdelen också och idag ska vi reda ut hur det går till.

När Aaron och jag pratade om gästpostande häromdagen slog det mig att outreach som vi tar upp (särskilt outreach i USA), kanske inte alls är självklart för många. Outreach är det som knyter ihop säcken för din content marketing och gör den användbar för sökmotoroptimering. Utan outreach är content marketing mer eller mindre bara bloggande (om man är lite elak). Vad är då outreach och hur fungerar det?

Vill du ha hjälp med din Outreach? Vi erbjuder nu Outreach SEO som tjänst.

Vad är outreach?

Som ett träd som faller i skogen, lika lite hörs ditt fantastiska innehåll om ingen kan läsa, se eller höra det. Ungefär så beskrev Ashley Halberstadt outreach 2013 på Hubspot (en läsvärd post för nybörjaren). Outreach är aktiviteten att sprida ditt innehåll, målet kan var gästbloggar, tidningsartiklar, tweets eller vad som helst, outreach är det som föregår det resultatet. Ibland sprider sig en nyhet för egen maskin, ibland rullar det på helt och hållet av sig självt. Om du vill kunna få någon form av säkerhet och systematik i ditt arbete fungerar det inte att lita på slumpmässig spridning däremot. Du behöver se till att ditt innehåll hamnar under näsan på dem som kan blogga, skriva eller sprida det på sociala medier. Här är outreach ditt främsta verktyg.

En del kan vilja mena att bra innehåll eller en bra produkt sprider sig av sig självt. Visst kan det vara så, det som folk redan är intresserade av kan få spridning men om det räckte, varför gör Disney trailers för Star Wars? Från spridningen på internetomstörtande nivåer så verkar intresset för den nya Star Wars-filmen vara det största som finns för någon film, varför bekymra sig om att marknadsföra den då?

Hur går outreach till?

Om du inte har ett klipp på Fredrik Federly som blir attackerad av en gris (om du inte sett det än så låter det tyvärr roligare än det ser ut) behöver du nå ut med ditt innehåll till rätt personer. Om sanningen ska fram behöver du outreach även då om du vill maximera resultaten. Du vill nå och övertyga en person som har möjlighet att publicera något om ditt material på ett eller annat sätt. Detta gör du med hjälp av i första hand tre delar:

  • En bra relation
  • En bra pitch
  • Hårt arbete

 

Du behöver ha en relation med den du vill ska lyfta ditt ämne, ni kanske inte behöver vara bästisar eller ta en öl tillsammans på helgen men du måste ha sett till att det finns en koppling. Att ni känner igen varandra och det behöver finnas på plats innan det som är nästa steg. En pitch inom outreach är inte som en pitch till potentiella kunder eller till chefen men det är en försäljningssituation. Du ska övertyga någon annan om att göra något för dig. Den tredje delen, hårt arbete är kanske den allra viktigaste. Inte bara behöver du göra din läxa ordentligt, du behöver dessutom fortsätta kontakta, skapa relationer, pitcha och börja om igen, om och om igen.

 

Relationen

Det finns många sätt att bygga relation med webmasters, bloggare och “influencers”. Det som i mina ögon är det viktigaste är att det är en uppriktig relation som byggs. Om du ska prata med en bloggare behöver du på allvar intressera dig för det bloggaren skrivit, du måste göra din läxa ordentligt och du måste bygga en relation på riktigt. På samma sätt som en säljare som faktiskt är bra, en som sätter sig in i ditt problem och försöker hjälpa dig hitta lösningar istället för att ge dig ett falskt leende och tjata på att du ska köpa en ny dammsugare du inte har någon nytta av alls ska du läsa igenom bloggarens alster, prata med bloggaren om dennes blogg och fundera på hur du kan hjälpa bloggaren istället för tvärt om. Bygg en riktig relation.

Som en liten parentes valde jag att publicera ett videokollage med Tom Waits här. Det har två anledningar, dels är det en bit content som passar mig perfekt, jag tyckte det var ett oerhört roligt klipp och valde därför att publicera det. Dels visar det på en annan aspekt av relation. Jag har redan en relation med Tom Waits, vi har aldrig pratat, mailat eller ens twittrat men jag har lyssnat på hans musik. Om Tom Waits skulle höra av sig till mig för att han vill ha publicitet för sin nya skiva så har vi faktiskt redan en relation. Fundera över implikationerna det har på stora varumärken.

Pitchen

När du lärt känna bloggaren och satt dig in i det arbete han eller hon gör med sin blogg (det behöver förstås inte vara en bloggare men det fungerar bra som exempel). Behöver du lista ut vad som skulle göra livet bättre för bloggaren. Det kan handla om till exempel att tillverka en bit content som passar perfekt på bloggen och som fyller ett tomrum. Det kan handla om att ge bloggen spridning bland dina kunder genom att göra en intervju med bloggaren på din egen sajt. Det kan vara nästan vad som helst och det ska vara något som lever upp till två saker, det ska vara till nytta för bloggaren och det ska vara något som går att sprida. Inom sökmotoroptimering behöver det dessutom vara något som går att länka till, mer om det senare. Pitchen ska på samma sätt som relationen vara ärlig, ingen vill känna att du har en dold agenda. Den ska dessutom ha en call to action, berätta rakt upp och ner vad du vill ha. Det behöver inte vara svårare än: Jag såg att du inte har något om utomhusbelysning på din trädgårdsblogg, vad sägs om att vi sätter ihop en artikel tillsammans med vår belysningsexpert åt dig som du kan publicera? Om du har en god relation med bloggaren kommer inte det här vara onaturligt.

Det går förstås att förfina sin pitch i oändlighet och jag vill inte gå in i detalj på det utan lämnar hellre över till någon som är expert på just det, läs Jerry Silfwers How To Write A Blogger Outreach Email (Including Two Templates).

Det hårda arbetet

Att göra det här en gång räcker inte. Ju fler gånger du gör det desto bättre resultat. Dessutom är det första du ska göra nu när du fått ditt första stycke om din sajt publicerat är att se till att bibehålla relationen. Du vill inte vara marknadsföraren som one night standar dina kontakter. Inte bara kan ni ha nytta av varandra i framtiden du vill också ha den goda smaken att inte smita innan ljuset gått upp.

Nu ska du upprepa det här, sourca kontakter, bygg relation, pitcha, återkoppla och börja om igen. Här är nog Excel den bästa vän men det finns verktyg på marknaden också. Här hittar du ett antal verktyg som kan vara till nytta.

Använd din outreach för sökmotoroptimering

Som du kanske vet sedan tidigare är min fasta övertygelse att content marketing behöver sökmotoroptimering för att komma till sin fulla rätt. Det är outreach som är kopplingen som behövs (förutom rent tekniska lösningar som rätt meta, titlar, navigering m.m. Hela paketet som är on page alltså). Låt oss ta ett exempel för att förklara:

Våra korta arbetsdagar

Att vi har 6 timmars arbetsdag har under senaste två månaderna spridit sig som en löpeld över världen. Det är inte bara vi som nämnts utan även något landstingsförsök, ett bilmekaniker med skiftgång och en apputvecklare. Förutom att vi var först med att ha sex timmars arbetsdag på riktigt 😉 så finns det en annan stor skillnad. De andra har följt med på tåget och fått precis lika många spaltmeter men vi har fått något som ingen annan fått. Ta en titt på den här artikeln i The Guardian, ser du skillnaden? Vi har fått en länk och vi är det enda företaget med 6 timmars arbetsdag som fått det. Hur gick det till? Vi såg till att det blev så.

Inte bara såg vi till att ha en bra förklarande artikel om våra arbetsdagar och de fördelar vi ser med det. Vi såg till att journalisterna som skulle skriva om den kortare arbetstiden visste om att den fanns. När de efterfrågade vår syn på hur den kortare arbetstiden påverkade arbetet hade vi sett till att det fanns en artikel som gjorde just det. Vi gjorde deras artikel bättre genom att tillhandahålla en källa som inte bara var på rätt språk utan också var 100% relevant.

Det måste finnas en länk någonstans

Din pitch ska innehålla det där lilla som ger länken. Utan länken kan hela projektet kvitta (för din sökmotoroptimering). Om du publicerar den där ljussättningsartikeln behöver du också redan ha något på din sajt som förtjänar en länk från artikeln. Det behöver vara en bra källa, en stark inspiration eller något annat som gör att det förtjänar en länk. När du tar kontakt med journalisten som du vill ska skriva om din utredning om vilket träslag som är bäst behöver du ha utredning i sin helhet publicerad på din sajt, inte bara hänvisa med en länk till din startsida. Länken ska ge mer värde.

Take Aways

Det finns så mycket jag vill säga i den här posten men om vi ska fokusera på det viktiga, kom ihåg de tre beståndsdelarna så har du kommit långt:

  • En äkta relation
  • En bra pitch
  • Massor av hårt arbete

 

Kom också ihåg att jag skriver det här för just din skull, vi har förmodligen redan en relation och om vi inte har det så har vi det säkert i framtiden (om du gillar vad du läser förstås). Sprid gärna den här posten om du tror att dina vänner och bekanta har nytta av den, då blir jag väldigt glad också.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

4 november, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *