Google har idag en intäktskälla att tala om, annonsering genom Google Ads. En del av den sker i form av Adsense på andra sajter men huvudparten sker i sökresultaten i form av Adwords. Det finns idag inga andra som tillhandahåller den tjänsten i Sverige.
Bing, Eniro, Hitta och alla de andra då, tänker du nu. Visst är det så att det finns företag som vill konkurrera med Google om att sälja annonsering i sökresultat, jag väljer att inte räkna dem däremot. Googles dominans i Sverige är total, 94% av sökningarna sker i deras sökmotor. Om sedan någon receptsajt eller gammal telefonkatalog får en handfull sökningar spelar mindre roll, de är ändå inte konkurrenter.
Googles enda konkurrent om den här marknaden som genererar stora (skattefria) pengar åt Google finns i deras eget sökresultat. Det finns nämligen ett alternativ till att betala Google pengar per klick om man vill driva trafik från sökresultaten. Vi pratar förstås om SEO. Vi som gör SEO åt kunder står i direkt konkurrens med Google om de pengarna, om den som köper in sökmotoroptimering inte kunde göra det är enda alternativet Google Ads.
Google kan i dagsläget knappast öka sina intäkter genom att ta marknadsandelar från Bing eller Eniro, det finns inget kvar där att ta. De sprider sig inte så lätt till fler länder heller, de är ganska dominerande världen över. En lösning är att få folk att söka mer, istället för att försöka få fler sökare. Det är något man jobbar hårt med, Chromes adressfält är ett bra exempel, då den också fungerar sökruta genererar den en hel del sökningar. En annan sak att göra för att öka Google Ads-investeringarna är att ta av SEO-byråerna. Hur gör man då det? Man måste först göra sökmotoroptimering sämre.
Hur saboterar man lättast resultaten av SEO?
Det har visat sig att Google inte på något lätt sätt kan göra SEO verkningslöst utan att sabotera sina egna sökresultat. Bra sökmotoroptimering är att göra samma sak som vad som skapar bra sökresultat. Genom att minska effekten av arbetet saboterar man samtidigt sina egna resultat. Man måste alltså hitta en alternativ ingång, få SEO-specialisterna att själva misslyckas innan de ens fått resultat.
Och här öppnar vi dörren för PR-maskineriet. Jag vill inte säga rakt ut att det är det här som är anledningen men om jag skulle vilja få folk från SEO till Google Ads, skulle jag göra så här: Om man istället för att motverka sökmotoroptimering satsar på att göra alla som arbetar med det sämre på sitt jobb. Kunderna som köper tjänsten kommer få sämre resultat och tycka att Ads är bättre, därmed på sikt flytta budget från SEO till Google Ads. Enkelt, eller hur?
Google har på senare år börjat pumpa ut guider som förklarar hur du ska göra SEO. Varenda ingenjör på Google berättar mer än gärna och de har till och med satt ihop en stor PDF som de (dåligt) översatt till varenda språk. Alla råd är visserligen bra men långt ifrån de råd som är viktigast att ge. Det här är det geniala. De ger bra råd, de bara underlåter att ge de riktigt bra råden.
De ger mer än gärna rådet att du ska skapa bra innehåll. Det stämmer förstås, bra saker är alltid bra att ha, så även innehåll. Det kommer inte ge dig en förstaplats däremot. Dina konkurrenter kommer också satsa på bra innehåll så i slutändan sitter ni där med miljonkostnader för att kräkas ur er bra innehåll men bara halvdana resultat. Ni har gått på myten om “innehåll som förtjänar att visas kommer att visas” och ni får betala genom att på sikt byta till att skicka pengarna till Googles kontor i något lågskatteland.
SEO är större än bara innehållet
Bra innehåll är en viktig del av SEO men det finns så många fler områden man måste täcka in. Både grunderna inom SEO och den mer komplexa sidan innehåller långt mer än bara copy. Om du är osäker skulle jag vilja rekommendera följande läsning:
- Fem punkter som gör dig till en sökmotoroptimerare (lite högre komplexitet)
- Grunderna i SEO – en mailskola (lite enklare förklarat)