Det är lätt att tänka sig startsidan på sajten som dörren vilken genom besökarna kommer in. Det är nästan alltid fel.
Om du har gott om undersidor som kategorier och produkter och har gjort minsta lilla inom sökmotoroptimering så kommer startsidan nästan aldrig vara där den största delen av dina besökare kommer in till sajten. Det är ett vanligt sätt att tänka fel, man ser framför sig att besökaren kommer in på startsidan och sedan navigerar sig ner till produkten med hjälp av menyn. Det är sällan sant, som ett exempel kommer endast 13% av trafiken till den här sajten till startsidan. Visst är det en vanlig sida att navigera till i steg två men det är bara i undantagsfall det första intrycket man får av brath.se.
Om du gjort din sökmotoroptimering rätt kommer du synas på en lång rad sökord, gärna flera för varje sida. För en E-handel är få sökfraser så bra som produktsökningarna, de brukar ofta vara de söktermer som konverterar allra bäst. Fundera på ditt eget sökbeteende, när du söker “framdrev shimano 21” så är du närmare köp än när du söker “cykel” om jag känner dig rätt? Även om det är mycket fler som söker efter Cykel än något annat specifikt sökord, så ärt det fler som söker efter den stora massan av välkonverterande sökord som passar bäst på en annan landningssida än startsidan.
Visst kan det mycket väl vara så att startsidan är den som syns på de mest sökta men även de stora volymerna på de stora sökorden ska bara utgöra en liten del av totalen. De små sökorden är så många.
Vad spelar det här för roll för din SEO och hur ska du tänka när du arbetar med dina sidor?
I vår SEO-skola går vi igenom i detalj hur du ska tänka för att fånga den värdefulla trafiken där det är svårt att i förväg gissa vilka sökord som används, hur du optimerar dina produkter och kategorier för att fånga den som i precis det här ögonblicket är ute efter en specifik produkt. Börja läsa Besökaren kommer inte till startsidan.