Ehandel och SEO går hand i hand, jag skulle till och med vilja sticka ut hakan och säga att du i princip inte kan syssla med E-handel utan att också göra SEO. Idag vill jag dela 3 tips som du bör ta till dig.
Det är kanske inte längre särskilt provokativt att säga att väl fungerande SEO är en hygienfaktor för e-handlaren. Nästan alla som har en webbshop idag förstår att skriva titlar och meta description och dessa är förstås viktiga. Vad en del missar är att det är långt från hela sanningen vad SEO är. Jag skulle vilja jämföra det med att komma till OS och mena att du är väl förberedd för att du lärt dig knyta löparskorna. Visst är det så att skorna behöver vara knutna och om dina medtävlande inte hade sina skor knutna skulle du ha ett enormt övertag. Problemet är att de både har knutna skor och tränat hela livet, de har en mental coach och de kommer precis från höghöjdsträningen.
Läs artikeln 5 punkter som gör dig till en sökmotoroptimerare för att få en liten djupare insikt i SEO eller se videon om Googles senaste uppdatering för en inblick i vad som händer just nu i SEO.
Val av plattform
Valet av plattform har blivit otroligt viktigt för hur bra din SEO går. Det beror inte längre så mycket på hur plattformen fungerar, eftersom SEO bara handlar om hur det ser ut på front end går i princip alla att fixa till så de kan ta positioner. Vad det beror på är hur beredd din plattformsleverantör är på att göra de förbättringar som krävs. Alla plattformar kräver nämligen förbättringar. Jag har satt ihop ett antal punkter som är viktiga ur SEO-hänseende när du byter plattform.
Förtroende och Auktoritet
Förtroende och auktoritet är två områden Google fokuserat oerhört mycket på den senaste tiden. En sajt med högt förtroende och stor auktoritet i Googles ögon kommer ha mycket bättre möjligheter att synas än den som saknar dessa. Tyvärr är det lite luddiga begrepp men det är sådant du måste lära dig, eller ta hjälp för att hantera. Ett bra ställe att börja läsa på är Googles information om sina Core Updates.
Ta inte för stora risker
Det allra vanligaste misstaget vi ser hos nybörjare eller de med några års erfarenhet av SEO är att man är alldeles för riskbenägen. Kanske insåg du att varje landningssida du lägger till på sajten ger möjligheten att synas på fler sökord och i och med det börjar du lägga till sidor i ett rasande tempo, utan särskilt många tankar på kvaliteten på innehållet på dessa. Kanske inser du att länkar till sajten är den enskilt viktigaste rankingfaktorn och börjar köpa in från fiverr eller något av de många mail du fått från länksäljare i något spännande land (en liten fördjupning om billiga länkar).