Just nu är det extra viktigt att hålla koll på sina inlänkar (länkar som pekar till dig, snarare än ifrån dig) eftersom Google håller på med ännu en uppdatering. Under sommaren har man rullat ut en Link Spam Update.
Google har under sommaren arbetat fram en uppdatering gällande länkar men i jämförelse med den Core Update som också gjorts under sommaren verkar påverkan vara mycket liten. Med det sagt, om du sett en stor förändring i positioner från 26:e juli och framåt kan det vara läge att reagera. Det är när förändringarna till hur Google hanterar länkar har skett. Eftersom påverkan på de nordiska marknaderna varit liten finns det inte så mycket data att gå på.
Att tänka på när det gäller länkar
- Det du bör akta dig för är att ha så kallade sitewide-länkar, länkar som kommer från alla sidor på en sajt. Ibland finns det sökmotoroptimerare som hävdar att vissa sitewide-länkar är naturligt men det är ett trasigt resonemang. Algoritmen kommer inte acceptera att viss del av länkprofilen är “spammigt” för att sedan säga att det är naturligt. Dåliga länkar är dåligt för dig. Samtidigt är effekten av sitewides stor, du får mycket kraft in till din sajt vilket gör det lockande för många även om risken ökar.
- Du ska också akta dig för länkar med exakt matchande länktext, alltså länktext som är precis ditt sökord och särskilt i sitewides. Det här är ett problem för ankartext är samtidigt en rankingfaktor. Du behöver ha matchande ankartexter för att ranka på ett sökord men du får absolut inte ha för mycket. En balansgång alltså, mer om det nedan.
- Länkar från sidor som tydligt ser köpta ut är också en negativ signal, det handlar om allt från advertorials med ett säljande budskap till automatiskt genererad text eller pressreleaser som rullar ut på massor av sajter. Det här är tidigare modeller för länkbyggs om fungerat, det är därför Google agerat på det.
Varning för aggressiva ankartexter
Att länkar flödar ankartext, att länktexten spelar roll för vilken position man kan nå på sökordet, är både grundläggande SEO-kunskap och vad jag upplever som den största fällan för färskare sökmotoroptimerare. Den djupare kunskapen om länkar och deras ankartexter verkar fortfarande saknas på många håll.
Vad är då aggressivt länkande när det gäller ankartexter?
Om vi tittar på grunden till att börja med. En länk flödar inte bara Pagerank utan den flödar också ankartext. Det här är grundstenarna i Googles sökmotor. Ankartexten (alltså länktexten) är ett bra sätt att beskriva vad sidan du kommer till kan förväntas handla om. Därmed är det också ett bra sätt att lista ut i vilket sökresultat sidan ska synas. Naturligtvis var detta något som överanvändes av sökmotoroptimerare i sökmotoroptimeringens tidiga år och Google reagerade därmed också på detta.
Det finns en rad filter och det går att få manuella åtgärder om du har för mycket länkar med exakt eller någorlunda exakt ankartext. Det som kommit att beskrivas som exakt ankartext är när ankartexten exakt matchar det sökord du vill synas på. Det mest kända filtret för ankartexter är Penguin, ett filter som slår mycket hårt mot sajter med just för mycket exakt eller partiell ankartext.
Varför är det svårt att hantera?
Problemet med detta är att det blir krångligt för en nybörjare att på allvar förstå när ankartexten är för aggressiv eftersom aggressiva ankartexter ger bra resultat, till en början. Ankartexten är rankingfaktor, ju mer desto bättre. Om du har massor av länkar som säger Sökordet kommer du klättra på sökordet. Till dess du når en viss (luddig) gräns eller till dess ett av Googles filter körs, de körs inte så ofta nämligen.
Det gör att det ibland går att bygga de här länkarna under år och fortfarande klättra, ibland innebär det till och med att inget negativt händer till dess någon manuellt granskar länkprofilen borta i Mountain View. Jeremia (nämen oj, här kommer en bibelreferens) frågar, varför går det de ogudaktiga så väl. Om man nu bygger länkar aggressivt och det fungerar, ska man sluta? Naturligtvis beror det på vad man har för målsättning med sin sökmotoroptimering. Topprankande dagsländor är vanliga inom sökmotoroptimering och ofta förstärker det dessutom beteendet.
Om du själv precis klättrat till en riktigt bra placering på ett konkurrensutsatt sökord, med något så simpelt som 50 länkar med precis rätt ankartext. Om du dessutom inte har så mycket kött på benen sedan tidigare, du har inte hundra procent koll på filter och manuella åtgärder. Nog skulle det vara lätt att tänka att det här med sökmotoroptimering är nog inte så komplext ändå? Det finns goda psykologiska skäl att fortsätta på samma sätt, kanske med dina kunder också? Problemet är att när smällen kommer så kommer den ofta som en stor smäll. Om du gått över gränsen så till den milda grad att pingvinen reagerar kan det däremot vara år innan du kan ta dig tillbaka till sökresultatens topp tio och du kommer förmodligen inte komma tillbaka till dina tidigare placeringar.
Ha lite respekt inför algoritmen och ta det lugnt
Det enda vettiga sättet, om du inte tänkt dig vara en dagslända, är att ta det lugnt med länkarna. Var inte för aggressiv utan låt resultaten få ta ett tag. På sökord med hög konkurrens är det inte vettigt att klättra in på någon eller några månader om du inte har en oerhörd auktoritet sedan tidigare. Ge algoritmen lite mer respekt, du har inte överlistat systemet när du hållit på med sökmotoroptimering i sex månader.
Sammanfattningsvis
Vi vet inte så mycket om hur den här uppdateringen påverkat i Norden eftersom den påverkat mycket få sökresultat. Om du ändå mot förmodan sett effekt kring den 26:e juli är det läge att titta på länkprofilen och vår rekommendation är att gå på traditionella kvalitetssignaler.
Om du är intresserad av mer läsning om manuella åtgärder och filter vill jag rekommendera vår guide.