Google gick för några dagar ut med lite nyheter kring strukturerad data. De har nämligen uppdaterat sin datatyp “Organization” så vi kan fylla i mer information och därmed fått andra typer av utökade sökresultat!
Datatypen “Organization” kunde tidigare endast användas för att märka upp företagsloggan och URL. Den var alltså ganska onödig och många företag hoppade nog över att märka upp detta på sina sidor. Nu börjar den efterlikna den information som du kan mata in som standard i din Google Business Profile.
Organization innehåller numera även fält för:
Namn på organisationen | Land |
Adress | Antal anställda |
Region | Organisationens startdatum |
Postnummer | DUNS-nummer (fr Dun&Bradstreet) |
Telefonnummer | VAT |
LEI-nummer (inom finans) | |
Övrig kontaktinformation | NAICS (för företag verksamma i USA) |
Genom att fylla i allt detta kan ditt företag synas tydligare i Google Sök. Samt att ni bygger upp fler förtroendesignaler (det som inom SEO-världen summeras som E-E-A-T). Med utförligare kontaktuppgifter och företagsinformation bevisar du att företaget är äkta och hur kunderna kan ta kontakt.
Så vart visas denna information? Jo, den visas till höger om sökresultat såsom en Google Business Profil. Men här visas information som Google har hämtat från din strukturerad data. Det kan alltså se ut så här:
Så vad väntar du på? In på sajten och märk upp redan idag!
Psst! För dig som inte är helt insatt är strukturerad data en sätt att märka upp innehållet på din sajts sidor så att Google enklare förstår vad de olika delarna betyder. Se fler artiklar på ämnet nedan.
Relaterade artiklar från Brath-bloggen:
- Strukturerad data – Större utrymme i sökresultatet
- En kort SEO-guide till strukturerad data och schema markup
- Dagens sökfråga: Vad är microformat och strukturerad data?