Bloggen

Till Salu: Trädgårdsbutik online

Efter mycket funderande har vi nu till slut bestämt oss för att sälja vår trädgårdsbutik. Jag ska förklara hur butikens siffror ser ut idag och lite om varför vi till slut säljer. När Brath Distanshandel köpte butiken av Kodmyran hade vi ett rasande tempo på investeringarna. Vi ville lära oss allt om E-handel för att ...

Användardata i sökresultaten

Vi har sett indikationer på att Google stärkt sitt användande av användardata, eller data som liknar användardata i sökresultaten men vet inte hur man ska mäta det. Google har tillgång till data från en lång rad sökresultat och ett antal andra typer av användardata. Vi tycker att det pekar mot att Google under senaste månaderna ...

7 måsten för alla ehandlare

Som ehandlare är det lätt att fastna i det praktiska men det finns andra saker som du måste lägga energi på. Det finns inget sätt att komma undan om det ska gå riktigt bra med butiken. Som du säkert förstår arbetar vi väldigt ofta med ehandlare, särskilt naturligtvis i våra egna butiker men också med ...

Släpp din Adwords-prestige

Som företagsledare är det lite pinsamt att erkänna det men vi är en grupp människor som ofta agerar precis som treåringar. “Jag kan själv” är vad som gjorde oss till företagare en gång i tiden men det kan också vara det som håller oss tillbaka. Leda istället för att ledas, “jag kan själv” är grunden ...

Jublar du för att Google lagt dig som snippet i toppen? Tänk om!

Om din förstaplacering i sökresultatet nu dessutom resulterat i ett utvalt utdrag, en featured snippet, är det nog inte läge att jubla. Det är förmodligen så att du tappar trafik av det. Om du har en position på startsidan för en sökning finns det en viss chans att du också får en så kallad Featured ...

Därför misslyckas din inhouse-SEO

SEO är en bransch där skala ger extra fördelar, det ger förstås en fördel till byråer och en nackdel till alla inhouse-satsningar. Det här är i mina ögon den allra vanligaste orsaken till att det går åt skogen när man vill lösa sin egen SEO i konkurrensutsatta segment. Det finns egentligen två grundbultar i sökmotoroptimering. ...

Röstsökningar, hur hanterar du det?

Röstsökningar, voice searches, ska enligt vissa bedömningar öka dramatiskt under de närmaste åren. Så mycket som 50% har vi sett profetior om (visserligen rätt seriös bedömare). Frågan är hur man i SEO-världen ska hantera detta? Vissa källor menar att 2020 kommer vi göra så mycket som 50% av alla sökningar med rösten. Det här kommer ...

Relaterad information – nästa rankingsignal?

Det pratas om relaterad information inom SEO-communitiet. Kanske är det alla “Vad är-sökningar” som är bakgrunden, kanske är det gamla indikationer som kommit tillbaka till ytan. Kanske är det önskedrömmar om Rankbrain? Innan vi går in på artikeln vill vi vara tydliga med att vi nu kommer återge, och skapa några egna, spekulationer. Vi brukar ...

Har branschen blivit mer välutbildad?

33 av 58 som nu gjort vår enkät har högskolestudier i ryggsäcken. Det stämmer inte med den bild jag personligen haft av en bransch som krävt att man är mer eller mindre självlärd. Är det så att branschen förändrats? Om vi räknar alla eftergymnasiala utbildningar, alltså tar med till exempel KY-utbildningar, i vår undersökning så ...

Ju mer vi tjatar, desto bättre resultat

Vi ändrade arbetssätt mot något som ger bättre resultat, är hårdare arbete från vår sida och som sänker våra marginaler. Den stora förhoppningen var att det skulle uppskattas ordentligt av kunderna men det kan vara så att det inte gillades. I transparensens namn tänkte jag dela med mig av lite tillkortakommanden från vår sida under ...

Att rekrytera och behålla i en supersnabb bransch

Att hitta och sedan hålla kvar rätt personal är komplicerat i alla branscher, jag vill påstå att det är än mer komplext i en bransch som växer så snabbt som vår och som är så ung. Här är mina tankar om hur man gör. SEO är en ung bransch som i princip bara funnits på ...

Vilken lön har man som sökmotoroptimerare?

Är det bättre att ha kundkontakt än att vara i Götaland i SEO-branschen? Vad tjänar en arbetsledare inom SEM? Vi har fått in data från vår branschundersökning för alla som arbetar med sökmarknadsföring. Är du intresserad av 2018 års undersökning hittar du den här. Vi har fått in data från branschundersökningen och är sugna på ...

Sökmotoroptimering är lysande för B2B-marknadsföring

Både SEO och SEM är något man ofta kopplar ihop med B2C. Saken är den att båda faktiskt är alldeles lysande för B2B om man vet vad man gör. Sökmotoroptimering (SEO) och sökmotorannonsering (SEM) är lätta att mäta resultaten av när försäljningen sker på nätet. I E-handeln kan man mäta ner till kronan på sin ...

Branschundersökning 2017 – hjälp oss med svar

Det är länge sedan det gjordes en kartläggning av hur det är att arbeta i den svenska sökbranschen. Därför har vi satt ihop en enkät för dig som jobbar med SEM eller SEO. Det finns de som tycker att man inte ska veta till exempel snittlön när man söker jobb i branschen. Jag har alltid ...

Vad utmärker en bra SEO-konsult?

Det finns idag en ganska spridd skara som kallar sig SEO-konsulter, eller något annat som klingar någorlunda lika. Man tillhandahåller ett antal väldigt olika typer av tjänster och jag skulle idag vilja ge mig syn på vad en bra SEO-konsult gör. Till att börja med behöver vi bestämma oss för att det finns en skillnad ...

Prata SEO på Facebook

Det finns en grupp för SEO på svenska på Facebook för dig som är intresserad att diskutera, lära dig mer eller helt enkelt lära känna andra intresserade. #svSEO heter den, precis som Twitter-taggen. För ganska länge sedan startade Per Nilsson (som är en svensk sökmotoroptimerare) gruppen #svSEO på Facebook, mest för att den skulle fungera ...

Svensk SEO har blivit mycket bättre

Den svenska SEO-branschen bestod av grabbar sittande i en källare och krängare från något telefonkatalogskojarbolag. Det var min bild av branschen, idag är det något helt annat. Du kanske minns artikeln om tio år med SEO-branschen, idag är det dags för uppföljaren. Den svenska SEO-branschen har faktiskt vuxit alldeles oerhört under de här åren och ...

Men om SEO funkar bra måste jag fortsätta köpa…

En fundering jag ofta får höra på konferenser eller föreläsningar, som ibland också dyker upp hos dem som efterfrågat en offert, är att om man efter ett år eller två med hjälp av ett SEO-företag sett till att få riktigt mycket trafik och försäljning så finns det en inlåsningseffekt. Om man vill behålla trafiken till ...

Google ännu en gång: Nej, vi använder inte Likes

Min sida har många fler likes än konkurrenten, varför rankar jag inte bättre? – För att vi inte använder Likes för att ranka sidor? En bekant, Eli, som också råkar vara en av de sökmotoroptimerare som inspirerade mig när jag började med SEO ställde frågan till Googles Gary Illyes: Varför rankar inte min sida bättre ...

Så hittar du den bästa e-handelsplattformen

När ska du starta en e-handel kan valet av plattform kännas övermäktigt. Vissa likställer det med känslan av att köpa hus, men det finns ingen anledning att känna en sådan stress inför detta val. Till skillnad mot vad du kanske trott, så ska du inte leta efter den perfekta e-handelsplattformen. Precis som med mycket annat ...