Bloggen
SEO är Googles enda (riktiga) konkurrent
Är det Facebook? Kanske Apple? Nej, SEO är den konkurrent som är hårdast mot Google. Det kan vara lite förvånande men många de många små byråerna runt om i världen är Googles största motståndare. Fundera på hur stor andel av klicken i ett sökresultat som hamnar på de organiska resultaten i förhållande till annonserna. Det ...
31 tips som förbättrar din sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering är ett långsamt arbete. Att komma till toppen på ett svårare sökord kan ta väldigt lång tid, när du väl är där däremot är det med största säkerhet något som är mycket lönsamt. Ett sätt att ständigt ta sig framåt är att göra en sak per dag, för att hålla ångan uppe. Därför har ...
Fokusera inte så mycket på enskilda sökord
Sökmotoroptimeringen har förändrats de senaste åren och vår syn på hur man ska arbeta med det har gjort det samma. En viktig faktor är att fokus på specifika sidor och sökord måste minska för att kunna ta positioner med dem. Förr var sökmotoroptimering mycket mer rättfram, du byggde en landningssida på din sajt. Du såg ...
Vi vill anställa en Sökmotoroptimerare i Örnsköldsvik
Brath växer snabbt igen och nu letar vi efter dig som vill lära dig sökmotoroptimering av några av branschens allra bästa. Brath är välkända inom branschen för den kvalitet vi har i arbetet. En av anledningarna till detta är de många yrkesskickliga medarbetare vi har på SEO-avdelningen. Vi letar efter dig som skulle vilja ingå ...
Du har ingen aning Alexander Bard
Alexander Bard har, på något vis, blivit känd som någon slags internet-förståsigpåare på senare år. Jag kan för mitt liv inte förstå varför. Alexander Bard gör med jämna mellanrum utspel om hur internet och business i stort kommer att fungera i framtiden. Bland annat har han nyligen förutspått att inga stora företag kommer finnas i ...
De 10 senaste SEO-åren
Vi är inte så många som arbetat mer än ett decennium inom SEO i Sverige. 2 (3 beroende på hur man räknar) av oss finns på Brath. Därför har vi lite unika möjligheter att titta tillbaka på SEO-branschen och det är det dags för idag. Jag sålde min SEO-byrå sommaren 2007. Det handlade om småpengar ...
Google verkar ha hittat sin guide till sökmotoroptimering
Under flera år har den varit på vift, Googles PDF om sökmotoroptimering. Nu verkar de ha, åtminstone för tillfället, hittat den igen. Googles försvinnande PDF har varit en god läxa i en av de mindre kända egenskaperna av Googles algoritm och en oerhört tydlig förklaring till vilka problem man kan få med duplicerat innehåll. Dessutom ...
Telefonnummer i titeln?
Vi tjatar ofta om titlar här, kanske alldeles för ofta. CTA, USP och Sökord är mantrat vi tjatar om, allt på mindre än 512 pixlar. Kanske är det så att du ska proppa in telefonnumret med? Jag pratade i förra veckan med en branschkollega i Brasilien som driver en av de större SEO-avdelningarna där på ...
Dagens sökfråga: Hur fungerar samspelet mellan SEO och SEM?
En fråga vi ofta får, och en ganska utbredd missuppfattning, handlar om samspelet mellan SEO och AdWords. Därför tänkte vi här reda ut begreppen lite. Hur hänger det där egentligen ihop? Får man fördelar i det organiska resultatet om man också köper AdWords? Är det billigare att köpa annonser om man rankar etta organiskt? ...
Vi söker en Redovisningsekonom till vårt kontor i Örnsköldsvik
Arbetsuppgifter Är du redovisningsekonom med erfarenhet? Är du dessutom en sådan person som tycker om att vara riktigt bra på det du gör, precis som vi? Brath letar efter någon som kan ansvara för fakturering, löner, bokslut och årsredovisning, om du dessutom har ett sinne för att förbättra rutiner och processer är det ett plus. ...
Key Account Manager till Örnsköldsvik
Vi söker en Key Account Manager till vårt kontor i Örnsköldsvik Arbetsuppgifter Våra Account Managers besitter en nyckelroll i företaget då det är KAM:en som dels vårdar våra befintliga kunder men också är ansiktet utåt för våra inkommande förfrågningar (leads) från potentiella kunder. Vi har, än så länge, en ganska unik situation där vi får in så mycket ...
När någon läser på, var finns ditt varumärke då?
En mycket stor del av alla sökningar som görs på nätet är vad vi kallar informationssökning. Det kan vara någon som vill läsa på om koalabjörnar eller som jämför olika produkter till badrummet. Det här är en stor möjlighet att nästla sig in i framtida kunders sinnen. Det är kanske inte jättelätt att direkt tjäna ...
Dagens sökfråga: Vad är microformat och strukturerad data?
Microformat. Strukturerad data. Schema.org. Alla är de begrepp som används flitigt av sökmotroroptimerare och kunder idag. Men vad är det egentligen, och vad ska man ha det till? Du har säkert sett små betygsstjärnor under en del titlar i sökresultaten, eller redan på Google fått reda på vad en vara kommer kosta om du ...
Google pratar allt mer om AI
Det är lätt att tro att sök är Googles kärnverksamhet, jag själv trodde de ända fram till nyligen. Det verkar som att det kanske snarare är artificiell intelligens som är vad de arbetar med. Visst är det så att sök är vad som drar in pengarna till Google, annonserna i deras sökresultat står för nästan ...
Dagens sökfråga: Påverkar mängden trafik sökresultaten?
Att Google till viss del använder “user metrics” som en av flera rankingsignaler är troligt. Men är i så fall mängden trafik till sajten en av dem? Just hur trafiken på ens sajt påverkar Googles sökresultat är vad vi pratar om i dagens klipp. Utan att avslöja för mycket kan vi här berätta att ...
Nu växer vi och rekryterar – Gott nytt år
Brath går åter igen in i en tillväxtfas efter vad som varit bland det tuffaste vi gått igenom som företag. Vi har tagit oss ut på andra sidan och är nu starkare än någonsin däremot. Du som följer bloggen vet att vi under förra året gick igenom en tuff period, jag har skrivit om det ...
Det är svårt att köpa SEO
Det är säkert inte första gången du funderat på att köpa in tjänster från en SEO-konsult. Tyvärr är det lite komplext att köpa SEO och det är du som måste sätta dig in i vad du behöver. SEO är en komplex tjänst att köpa in, mycket mer komplext än till exmepel Adwords. En av anledningarna ...
Dagens sökfråga: Hur hanterar man utgångna produkter?
Det är dags att hugga tag i lite e-handelsfrågor. I klippet här ovanför snackar vi om hantering av utgångna produkter. En fråga som ofta dyker upp när man pratar SEO med e-handlare. Ska man lägga sina gamla produkter i en “kyrkogård”, bara ta bort dem, eller redirecta dem? Som vanligt finns det inte ett ...
Är det här bra för sökmotoroptimeringen?
En fråga som ofta, ofta, dyker upp är huruvida något är bra för sökmotoroptimering. Några exempel kan vara att gå igenom alla sina 404:or, sätta title-attribut på bilder, lägga till en video på sidan eller nästan vad som helst. Svaret är nästan alltid att jo, nog är det bra. Problemet är att det är fel ...
Dagens sökfråga: Hur fungerar lokal SEO?
I det här avsnittet av Dagens sökfråga försöker Aaron och Maria att reda ut vad “lokal SEO” är. Hur det funkar i Sverige, och hur arbetet skiljer sig åt i andra delar av världen. Lokal SEO är något som det pratats ganska mycket om de senaste åren. I och med att Google listar lokala ...