Bloggen

SEO för Google eller något annat?

Det finns inte så många i Sverige som arbetat särskilt med de många andra sökmotorerna i världen. Bing kan vara ett undantag men hur är det med övriga? Google är så dominerande i Sverige när det gäller marknadspenetration att vi här uppe ofta kan glömma att i andra delar av världen är det helt andra ...

Sökmotoroptimering kräver kontinuerligt arbete

Om du ska få ut maximalt av din sökmotoroptimering får det inte förvandlas till ett tidsbegränsat projekt. Sökmotoroptimering kräver kontinuerligt arbete för att ge ordentligt med avkastning. Det har på senare tid dykt upp några byråer inom sök som arbetar med sökmotoroptimering som ett tidsbegränsat projekt. Man gör en on page-analys, slänger upp några länkar ...

Adwords tar allt mer plats

Google låter annonser uppta allt mer av ytan i varje sökresultat. Det här får en del effekter och det spekuleras en massa i. Vi ska inte prata om det idag, särskilt mycket, utan varför det här händer. När Google började hade de ingångsvärdet att man inte skulle kunna köpa sig till toppen av sökresultaten. Adwords, ...

Google AdWords nya design. Vad händer och vad kan vi förvänta oss?

I veckan följde vi Google Performance Summit 2016 där det hade utlovats information om AdWords nya design samt andra uppdateringar. Stor fokus lades på MOBILE-FIRST utvecklingen och det dröjde inte länge förrän termerna Moments och Micro Moments började användas flitigt av talarna. Micro Moments är just de stunderna du inser att du behöver hjälp med ...

Vi är inte ett IT-företag

Det är dags att du får veta. Trots att det pratas oerhört mycket om IT-företag just nu, precis som slutet på 90-talet. Trots detta tror jag inte IT-företag är något särskilt stort i Sverige. Den stora massan av det som kallas IT-företag av olika tjänstemän inom kommun och stat är nämligen inte IT-företag, alls. Jag ...

Nya sajten tar form

Efter år med en sajt som inte varit direkt angenäm att se på har vi till sist kommit i land med nytt utseende på Brath.se Vi är medvetna om att det inte är en jättenyhet för så många andra än oss själva men vi tyckte ändå det var lite roligt att publicera en jämförelse. Så ...

Sveriges bästa sökmotoroptimering – målsättningen

När jag startade Brath fanns det flera vägar att gå och jag fick göra val som jag tror riktigt många företag måste göra innan de öppnar dörrarna. Valet, för mig, föll på att göra den allra mest kvalitativa sökmotoroptimering som fanns i Sverige. Jag ska förklara varför jag valde den målsättningen. Svensk sökmotoroptimering har varit ...

Att rekrytera en SEO- eller SEM-specialist

  Rekrytering är i mina ögon många gånger det allra svåraste ett företag gör. Det är dessutom något jag arbetat mycket fokuserat med själv de senaste åren. Jag har nog kommit fram till några insikter. Nu är jag ingen rekryteringsexpert och jag har ingen utbildning på ämnet. Vad jag har däremot är att jag faktiskt ...

Skrapa på ytan kan vara farligt inom SEO

I väldigt många fall görs SEO med, vad jag skulle vilja kalla, “skrapa på ytan-metoder”. När man hanterar sökmotoroptimering som om det vore ett sätt med regler man följer och sedan får resultat. Det här kan ge riktigt dåliga resultat. Vi är många som skriver handfasta guider i sökmotoroptimering för nybörjare och dessa är oftast ...

Utvalda utdrag i sökresultaten

Har du missat att Google på sökningar som liknar frågor nu ofta ger svar direkt i sökresultatet? Det handlar om vad de själva kallar “Utvalda utdrag i sökresultaten”. I vissa sökresultat går det nu att hitta utvalda utdrag. Ett exempel är där man på en sökning efter “Vad är content marketing” kan hitta ett inlägg ...

Mest bang for the buck, prioritera din sökmotoroptimering

Många som sysslar med sökmotoroptimering verkar ha svårt att prioritera och börja arbeta i rätt ände. Det pillas med detaljer i evigheter medan det som verkligen gör skillnad helt glöms bort. Naturligtvis kan det vara svårt att innan se vad som kommer ge mest men det är inte omöjligt, alls. På många sätt är sökmotoroptimering ...

3 läxor jag lärt mig på vägen

Att vara företagare är alltid komplext, särskilt kanske när man håller på med sökmotoroptimering och Adwords. Yttre påverkan på företaget är enorm då vi hela tiden är beroende av Googles nycker. För mig har knepet alltid varit att försöka bryta ner saker i sina beståndsdelar för att förstå vad som händer. Resultatet, hittills, har varit ...

Hur mycket text behöver man för sökmotoroptimering?

  I dagens sökfråga pratar vi om text och hur mycket du egentligen behöver för att kunna sökmotoroptimera. Det figurerar en hel del siffror bland oss som sysslar med sökmotoroptimering men är det en fast siffra som är det bästa? Hur mycket text behöver du på en sida och hur många sidor behövs på en ...

Sökmotoroptimering ska inte vara för billigt

Ibland är det svårt att få budgeten att gå ihop, ibland är likviditeten jobbig. Att snåla in på sökmotoroptimeringen är inte lösningen då, då kanske det är bättre att helt enkelt vänta med optimering. Det stora problemet med billig sökmotoroptimering är själva billigheten. Om något så är sökmotoroptimering när det görs på rätt sätt något ...

Dagens sökfråga: Behöver man en sökordsdomän för att ranka?

Sökordsdomäner, eller EMD som det ofta kallas (exact match domain), har länge varit en teknik för att lättare kunna ranka på specifika sökord med relativt hög konkurrens. Vad det är och hur det funkar får du reda på i det här klippet. Magnus och Aaron pratar också om vikten av sökordsdomäner nu, förr och i ...

Kan Instagram användas för sökmotoroptimering?

Dagens sökfråga handlar om sociala medier och sökmotoroptimering. Ger sociala medier och i synnerhet Instagram fördelar i sökmotorer? Kan man använda sig av sociala medier för sökmotoroptimering? Dagens sökfråga, kan man använda sig av Instagram för sökmotoroptimering? Vi besvarar lite mer generellt om sociala medier, author rank, Google+ och övriga sociala plattformar också. Google har ...

Det är resultatet av riktigt bra SEO

  Ofta fastnar diskussioner om SEO jämfört med andra kanaler i teknik. Idag skulle jag vilja ge en annan bild av vad som är resultatet av riktigt bra sökmotoroptimering och det handlar inte om att du syns här eller där, att du är synlig på nätet eller något sådant. Det handlar om att sätta gränserna ...

Outreach, bloggande och sökmotoroptimering

  Outreach är ett känsligt ämne inom svensk sökmotoroptimering. Det låter kanske konstigt men det beror på att det finns många som arbetar med en skev form av outreach och den skeva formen skapar problem, etiska faktiskt. Det är sällan rimligt att prata om etik och sökmotoroptimering, om man tävlar mot en algoritm med fasta ...

Click to expand-content, är det bra?

Om du har innehåll som är gömt bakom en flik eller bakom en läs mer-knapp. Hur påverkar det din sökmotoroptimering? I dagens sökfråga resonerar vi om så kallar click to expand-innehåll. Innehåll som på ett eller annat sätt gömts bakom flikar eller läs mer-knapp. Hanterar Google det här som dolt innehåll? Uppdatering: Google luras lite ...

Vi blev Årets Normbrytare 2016

Det är inte utan stolthet vi berättar att vi blev valda till Årets Normbrytare på Företagarkvällen. Vi arbetar inte aktivt för att bryta normer men det ligger i varje företagares intresse att utmana gränser. Maria och jag har alltid strävat efter att förbättra vårt företag. Vi vill göra bättre ifrån oss än månaden innan, varje ...