Bloggen

Ta hjälp med annonsering i sociala medier

Om målsättningen är försäljning, snarare än kännedom, behöver man vara skicklig på annonsering i sociala medier. Det går att mäta försäljningsökning hela vägen precis som i sökmotorer, då är det rimligt att försäkra sig om att man får det också. En god vän till mig som byggt upp ett större internationellt företag brukade ofta säga ...

Ökat intresse för “Hemester” och Naturupplevelser enligt Googledata

Coronaviruset (Covid-19) har världen i sina klor och stor osäkerhet inför framtiden råder inför sommarens semester. Färsk data från Google visar dock på ett ökat intresse för naturupplevelser när svenskarna planerar sin semester på hemmaplan 2020. Vi spår att årets semester kommer att präglas av en “boom” av “hemestrande” och ett till synes ökat intresse ...

Organiska sökresultat kommer till Google Shopping

Ni har alla sett fliken för shopping på Google, där man får produktannonser serverat på silverfat. Tidigare har dessa annonser endast varit tillgängliga för dem som köper shoppingannonser via Google Ads. Men nu har tiderna förändras! Google släpper in organisk trafik i Shopping-fliken Google har gått ut med information att framöver kommer Shopping-fliken innehålla gratis, ...

URL-optimering – betydelse för SEO och rank

Det är svårt att säga exakt hur stor betydelse en sajts URL:er har för dess SEO. Vissa tester som gjorts visar på att det inte spelar någon roll alls, medans andra för fram att det finns en tydlig korrelation mellan väloptimerade URL:er och hur pass väl en sajt rankar. Hur det än ligger till, anser ...

Innehållets ingångar och utgångar

Se till att ditt innehåll inte endast består av en lång text utan har så många ingångar som möjligt – i olika format. En text är ju först klar när den är publicerad, och det är väldigt skönt att få bocka av en grej på sin todo-list och sedan gå vidare, eller hur? Men bara för ...

Hjälp de smarta budstrategierna på traven

Fler och fler använder sig numera av Google Ads smarta budstrategier snarare än manuell budoptimering. Med hjälp av maskininlärning lär sig de smarta budstrategierna vad som fungerar baserat på en rad signaler av olika slag. Av erfarenhet kan dessa strategier fungera väldigt bra om man ger dem rätt förutsättningar, här tipsar vi om en funktion ...

Rätten att bli glömd av Google

Man brukar säga att internet är för evigt och allt som händer på nätet också stannar där. Internet är lite som Las Vegas, med fler troll. Vi ska i denna artikel bena ut vad “rätten att bli glömd” egentligen innebär för dig som Google-användare och hur du kan gå tillväga om du vill att Google ...

Vad är long tail keywords & hur hittar du dem?

Inom SEO pratar vi ofta och gärna om sökord, de ord som förhoppningsvis driver potentiella kunder till din sajt. Men det finns också något som kallas “long tail keywords”, som tyvärr inte har någon bra svensk översättning (långsvansade sökord?). Idag tänkte vi berätta lite mer om dem och varför du också ska använda dig av ...

Nå ut till rätt personer med hjälp av målgruppsinriktning

I Google Ads finns det flera olika sätt att arbeta med inriktning av olika slag och idag ska vi fokusera på inriktning med hjälp av målgrupper. Låt oss arbeta med olika kundgrupper för att visa på skillnader och strategier som går att använda. Vi använder oss av påhittade namn och ett påhittat företag för att ...

Detta får du INTE annonsera för på Google

Det mesta får du marknadsföra med Google Ads, men det finns några saker som är big NO NO’s att annonsera för på Google. Några känsliga kategorier får du marknadsföra inom men med vissa begränsningar. I detta inlägg tänkte vi lista några av de förbud och begränsningar som finns. Google ser till att deras policyer följs ...

Håll koll på dina konkurrenter i Google Ads

Något som alltid är intressant att hålla koll på är vad konkurrenterna sysslar med. Det är en vedertagen strategi att övervaka vad andra aktörer gör och förhoppningsvis finns det vilja och förutsättningar att göra det ännu bättre. Google Ads är inget undantag. Här går vi igenom hur du övervakar konkurrensen i det betalda söket. ”Vår ...

Behåll kunderna – SEO under coronatider (COVID-19)

COVID-19 sprider sig runt hela världen och vi har alla läst flera dussin artiklar om hur arbetsmarknaden påverkats enorm samt hur mindre företag riskerar konkurs på grund av de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Att behålla sina kunder, om än i annan form, blir extremt viktigt för att överleva. Vi har några tips på vad ni ...

Google testar nytt utseende på sökresultatet

Google har under en tid testat ett flertal nya utseenden på sökresultatet för sina desktop-användare. Dagens artikel innefattar tydliga bildexempel på detta, information om varför Google genomför testet, samt vilken variant vi på Brath föredrar. Några av er läsare har möjligtvis redan noterat detta, men just nu pågår ett omfattande test av utseendet på Googles sökresultat i desktop-läge. ...

Våra tio bästa tips för att sälja mer med SEO

SEO behöver inte vara allt för svårt. Det finns saker som du helt klart kan göra själv, det viktiga är att det gäller att veta när det är dags att ta hjälp. Påtar du själv med sökmotoroptimering? Känns det svårt att komma igång eller är det kanske svårt att sätta fingret på vad som är ...

Hur fungerar flödesregler i Google Merchant Center?

När det kommer till annonsering på Googles Shopping-nätverk (matnyttig information om hur du kommer igång med Google Shopping kan du hitta här) är skicket på din produktfeed A och O. Att rätt attribut finns med och är korrekt formaterade i feeden är ofta direkt avgörande för hur annonseringen presterar. För många e-handelsplattformar saknas dock funktioner ...

Slå hårt eller slå inte alls – ett av mina topptips för digital marknadsföring

Ibland är det läge för att vara försiktig. Ibland är försiktighet det sämsta du kan ägna dig åt. Tyvärr krävs det ofta erfarenhet för att veta när.  När man laminerar eller damaskerar stål. Alltså när man sammanfogar två olika typer av stål i lager (som ett samurajsvärd eller en riktigt dyr kökskniv). Då finns det ...

Fixa lokal SEO med Google My Business

Lokal SEO betyder att du fokuserar på företagets omgivning och närområden. Istället för att titta på hur du kan nå ut till hela Sverige, lägger du om ditt fokus och tittar på hur du kan synas när någon i din stad eller kommun Googlar på dina sökord och ditt varumärke eller företagsnamn. Ett smart sätt att ...

Använd negativa sökord för att undvika onödiga klickkostnader

En av de stora fördelarna med Google Ads är att det går att rikta annonseringen mot personer som troligen är ute efter just det du erbjuder, för att på så sätt få så bra avkastning på din investering som möjligt. För att annonsera på Google använder man sig av relevanta sökord som man tror att ...

Budstrategier i Google Ads

Den kanske största förändringen i Google Ads på senare år är maskininlärning och nya ”smarta” kampanjformat och budstrategier. De smarta budstrategiernas förmåga att optimera annonseringen baserat på hundratals signaler ska helt enkelt på sikt ersätta den manuella budgivningen. I det här inlägget listar vi alla smarta budstrategier, vad de innebär och när det passar att använda ...

Så blir du din bransch mittpunkt – med hjälp av SEO

Alla googlar, alla. När något nytt har hänt i din bransch, när du vill lära dig en ny färdighet eller när du ska köpa något, då googlar du. Precis som alla andra. Med den kunskapen i ryggsäcken kan vi vinna ögonen hos alla andra. Ofta pratar jag om att räkna hem investeringar i marknadsföring. Det ...