Jämför din siffror mot konkurrenterna – direkt i GA4!

Att mäta sig mot konkurrenter är det måste. Inom SEO är det en viktig del för att säkerställa att vi hela tiden klättrar. Det ger oss även möjligheten att ta tempen på branschen som helhet – det kanske ser ut som tillväxten går trögt, men om hela branschen är drabbad av lågkonjunkturen är den långsamma ...

Google börjar tagga AI-bilder

Google har gått ut och sagt att de kommer att tagga bilder så du vet om bilden är AI-genererad eller inte. Det här verkar vara ytterligare ett steg för att bygga tillit och ge användaren transparens.  AI-generering av bilder är ganska coolt och framför allt enkelt! Du behöver inte kunna avancerade redigeringsprogram som Photoshop, eller ...

Vad innebär Google-domen för marknadsföraren

Nyligen har en amerikansk domstol beslutat att Google agerar som ett monopol, vilket kan få stora konsekvenser för företaget och hela den digitala marknadsföringsbranschen. Domstolen har bedömt att Google bryter mot konkurrenslagstiftningen enligt sektion 2 i Sherman Act. Vad innebär detta för oss som arbetar med digital marknadsföring, och hur kan vi förbereda oss på ...

Nu är Consent Mode V2 här

Nu har vi nått årets första deadline för implementering av Consent Mode V2 – Googles nya riktlinjer för hur man samlar in och hanterar användardata. Om du inte har tillämpat detta idag tappar du möjligheten att använda funktioner så som målgruppshantering och remarketing; både i Google Ads och GA4. Detta innebär att alla målgrupper som ...

Consent Mode v2 – Vad är det och hur påverkas du?

I mars detta år inför Google en ny regel som kräver att alla som använder deras produkter måste använda någon som heter Consent Mode. Det är nödvändigt för att fortsätta skapa grundläggande målgrupper, arbeta med retargeting och använda vissa funktioner inom Google Ads och Google Analytics. Google har satt en deadline till den 6/3 för att de själva ...

Uppdateringar på Googles strukturerad data: “Organization”

Google gick för några dagar ut med lite nyheter kring strukturerad data. De har nämligen uppdaterat sin datatyp “Organization” så vi kan fylla i mer information och därmed fått andra typer av utökade sökresultat! Datatypen “Organization” kunde tidigare endast användas för att märka upp företagsloggan och URL. Den var alltså ganska onödig och många företag ...

Sista-Minuten-Tips till E-handlare inför Black Friday

Med bara en vecka kvar till årets största shoppinghändelse, Black Friday, och med Black Week som börjar för många redan på måndag, är det hög tid att se över din strategi om du inte redan har gjort det. För att hjälpa dig på vägen har vi samlat fem snabba och effektiva tips som kan göra ...

Demand Gen – Det senaste inom Google Ads

Nytt annonseringsformat som skapar kundbehov. Idag lanseras Demand Gen ur betatestfasen och blir tillgängligt för alla. Idag gör Google den nya kampanjtypen Demand Gen tillgänglig för alla. Denna kampanjtyp kommer nu helt att ersätta tidigare Discovery-kampanjer. Vad är Demand Gen? Som namnet antyder är detta format avsett att väcka intresse. Demand Gen-kampanjer körs över YouTube, ...

Impectas digitala tillväxt blomstrar – ökat med 200%

Impecta fröhandel, familjeföretaget som driver e-handel för odlare, är en marknadsledare i branschen. Varumärket är starkt, men att växa online ställer höga krav på tid och engagemang. Tillsammans med Brath har deras organiska trafik ökat med 200% och försäljningen från Google Ads har ökat med över 200%.  Sajten har ett stort utbud med många kategorier. ...

Digital marknadsföring i lågkonjunktur

Det är inte dags att drabbas av panik, lågkonjunkturen kommer med en hel del möjligheter om du väljer att flytta om, snarare än att kapa. I en lågkonjunktur vill vi alla minimera riskerna för att tappa så lite intäkter som möjligt. Du kanske går runt just nu och funderar på hur du bäst ska dra ...

“Du kan inte bygga varumärke med SEO”

Nästan som ett mantra upprepar de orden, du kan inte bygga varumärke i sökresultaten. Vi pratar förstås om reklamarna, mediabyråerna, kommunikatörerna och så vidare av den gamla skolan. De som fattat intention inser att det är långt från sanningen.  Igår fick jag reda på att en butik för smide gått i konkurs och det skar ...

Så undviker du följarfällan vid influencersamarbeten

Mycket kan sägas om effektiviteten av influencer marknadsföring och influencers, men en sak är säker, det är inte alltid som fler följare är bättre. Vi kommer i denna artikel titta på vad många som anlitar influencers gör för fel och vad du bör göra istället. Om du går i tankarna att kontakta en influencer för ...

För förenklat om SEO

Landningssida, sökord och ett “SEO-verktyg” är en kombination jag ser allt oftare. Det är inte en dålig start för den som vill fånga några positioner och lära sig mer. Vill man på allvar växa i sökmotorer är det å andra sidan inte tillräckligt.  Ett verktyg som säger åt dig att fetmarkera ett visst ord, lägga ...

Kan man bygga sitt varumärke i sökresultaten?

Sökmotoroptimering och Google Ads brukar ses som ett sätt att driva försäljning, snarare än ett sätt att bygga varumärke. Det betyder inte nödvändigtvis att det är den enda funktionen. När jag första gången förklarade hur sökresultat fungerar för min mamma var hennes reaktion “Jag trodde det var företaget med störst omsättning som var etta”. Det ...

Därför lyckades Centerpartiet vid valet 2018

Centerpartiet gjorde sitt bästa valresultat på 30 år under riksdagsvalet 2018. Ett resultat som var väldigt överraskande – men inte helt oväntat. Centerpartiet hade tagit fram en helt ny webbplats och en ny strategi för hur deras politiska innehåll skulle nå ut till väljarna med stöd av Google ads och sökmotoroptimering. – Vi drog igång ...

Så misslyckas du med SEO i tuffare segment

Att göra SEO i de svårare segmenten, tänk sådana där pengarna är väldigt direkta som finans, spel och en del andra onlinetjänster, är komplexare än det verkar. Saker du gör får nämligen konsekvenser långt senare. Jag har ungefär 15 år i ryggsäcken när det gäller SEO inom dessa svåra segment och skulle vilja dela med ...

Varumärket och en rimlig (?) kluvenhet inför det

Du är ett varumärke, det är en tanke som cirkulerar på LinkeIn men jämna mellanrum. Det har dykt upp nu och då under några år och just nu är det en post som itereras igen. Jag tycker personligen att det är en motbjudande idé. Till försvar för varumärkesförespråkarna är det naturligtvis så att arbetsgivare och ...

Är du ett varumärke?

Under åren har jag stött på en hel del personer som sagt att de är värdefulla för att de är ett varumärke. Varumärket Jag, som kan vara värdefull för ditt företag bara genom att finnas. Ibland kanske det är sant men det är långt från alltid någon du vill ha i din organisation. Inget företag ...

Därför ska du inte välja en fullservicebyrå

Att synas online är en tävling, för att du ska kunna vara etta i sökresultatet behöver någon annan petas ner. Det är huvudanledningen att det inte är bra för dig med en fullservicebyrå. Det är lätt att bli bekväm och visst är det bekvämt med en enda byrå för allt online. Du behöver bara attestera ...

Google Trends – Ett verktyg att räkna med

Att få tillgång till bra och trovärdig data kan vara svårt och ofta väldigt dyrt att skaffa sig. Traditionellt sett har man fått förlita sig på kunddata från enkätundersökningar eller data från sociala medier, exempelvis Facebook. Dessa berättar dock inte hela sanningen utan bara en liten del av hur ens nuvarande och potentiella kunder tänker ...