Bloggen

Viktiga aspekter vid val av E-handelsplattform

Valet av plattform är något som orsakar ordentligt med vånda för de flesta som ska lansera ehandel. Vi har bett Yvonne Karolin med erfarenhet från bland annat Fjällräven att reda i hur hon tänker vid plattformsvalet. Det här är andra artikeln i hennes serie om ehandel. Jag vill resonera omkring tillvägagångssättet vid val av en ...

Att implementera SEO i en stor organisation

Mindre företag brottas med helt andra problem än större när det gäller sökmotoroptimering. Därför har två helt olika typer av konsulter vuxit fram. Vi ska ta en titt idag på vad man står inför för utmaningar och hur man kan tackla dem, utan att tvunget välja den andra typen av konsult. En stor organisation, ett ...

Dagens sökfråga: Vad kallas SEO på svenska?

  SEO. Sökmotoroptimering. Sökordsoptimering. Kärt barn har många namn sägs det, och i det här avsnittet av Dagens sökfråga avhandlar vi vad vår kära disciplin egentligen heter.  Att det ibland råder en begreppsförvirring i vår bransch råder det ingen tvekan om. De vanligaste benämningarna är SEO eller sökmotoroptimering. Det finns dock många fler varianter, från ...

Brath år 4 – så har det gått

Vår byrå har, med flaggan i topp, tagit sig igenom vad som varit det svåraste verksamhetsåret i företagets historia. Här är hela berättelsen om Braths fjärde år. Verksamhetshåret 2015-2016 började med att den största kunden, som står för nära 6.5 miljoner av våra intäkter, avslutade samarbetet trots fantastiska framgångar för deras sökmotoroptimering. Jag och Maria ...

Yvonne Karolin: Ehandelsprojektet

Vi tyckte att vi saknade läsvärda artiklar om ehandel för de lite större handlarna, eller för större företag som satsar på ehandel som komplement. Här är första artikeln i vår serie artiklar med vår gästskribent Yvonne Karolin. Hon får presentera sig själv. Ehandelsprojektet – Att tänka på   Jag har jobbat som e-handelschef, utvecklingschef e-handel, ...

Så hanterar du Googles nya mobil-satsning

Google har börjat spindla mobilversioner i första hand. Det här innebär en hel del för dig som arbetar med SEO på ett eller ett annat sätt. Vi har därför satt ihop en lista på rekommendationer för att överleva och frodas. Mycket tyder på att Google, åtminstone i områden, rullat ut sin nya hantering av sajter, ...

Dagens sökfråga är tillbaka! – Vi svarar på hur lång en titel bör vara nu för tiden

  Äntligen är vi tillbaka! Dagens sökfråga har fått en liten uppfräschning i utseende, formatet är ändrat lite och Magnus är utbytt mot Maria. I det här klippet får du en liten presentation av oss som är med och vi svarar på frågan hur lång en titel egentligen borde vara nu för tiden. Titlar. Det verkar ...

Göra det själv eller ta hjälp med Google Ads?

Att hantera sin egen sökannonsering på Google Ads är inte rymdforskning. Det är väldigt enkelt att komma igång med Googles egna steg-för-steg-guide och du får snabbt ett hyfsat resultat som många nöjer sig med. En större andel av Googles intäkt kommer från annonsörer som sköter sina egna konton inhouse och så kommer det fortsätta vara. ...

Outreach och sökmotoroptimering

Den som arbetar med kommunikation är förstås redan bekant med outreach, för oss inom sökmotoroptimering är det dessutom själva nyckeln som gör content marketing användbart. För att få effekt av ditt innehåll behöver det just den beståndsdelen också och idag ska vi reda ut hur det går till. När Aaron och jag pratade om gästpostande ...

Min sambo snarkar – Ikeas SEO

Åkestam Holst har tillsammans med IKEA gjort en lustig liten satsning på SEO. Genom att ändra produktnamn på IKEAS produkter till sådant som “Min sambo snarkar” tänker man sig driva trafik från sökmotorer. Synd bara att det är så kasst genomfört. Tilltaget är oerhört roligt men genomförandet har en del att önska. Åkestam Holst och ...

En lättare mobilversion kan innebära katastrof

Du har säkert inte missat att Google kommer dela sitt index i två delar, ett mobilt och ett för desktop. De kommer också att prioritera det mobila så att desktop-indexet är långsammare och inte lika aktuellt. Det här kan ha en katastrofal konsekvens som du behöver känna till. Den här artikeln är en del av ...

Sistrix – verktyg för SEO

Sistrix är ett lysande verktyg för den som vill få en snabb överblick. Så pass bra är det att det lyckats övertyga den här verktygsfientlige sökmotoroptimeraren att det faktiskt är ett SEO-verktyg att använda. På senare tid har jag personligen börjat använda Sistrix i princip dagligen. Framförallt använder jag själv det för att få uppslag ...

Ett av Sveriges starkaste SEM-team vill växa

Vårt SEM-team är ett av Sveriges starkaste team även om de bara är tre till antalet. Till exempel visar det sig genom att Google utsett oss till Premier Partner.  Nu behöver vi få en till klippa till vårt stockholmskontor. Brath har sedan starten utmärkt sig inom SEO, det har blivit allt mer tydligt att vi ...

Maria nominerad till Årets VD

  Idag blev det klart att vår VD Maria blivit uttagen bland finalisterna i Årets VD. I kategorin Årets VD (mindre företag) har sex finalister valts ut och på Grand Hotel i Stockholm kommer den 14:e november vinnaren utses. Maria är förstås väldigt glad över nomineringen, att bli nationellt erkänd som en skicklig VD trots ...

SEO blir enklare ju större kund

Google premierar, eller vill åtminstone, premiera starka varumärken. Dessutom tenderar andra marknadsinsatser att spilla över positivt på sökmotoroptimeringen. Det är alla som är små som får ta i ordentligt med benmusklerna, därför skulle jag vilja passa på och ge en eloge till alla er som behöver ta i. Att vara ett stort fläskigt företag och ...

Jag tror AMP är en fälla

Accelerated Mobile Pages, AMP, pushas hårt av Google just nu. Jag är allt mer övertygad om att det är en fälla och att vi alla tyvärr kommer gå i den vare sig vi känner till det eller inte. Formatet för mobilsidor som kallas AMP, Accelerated Mobile Pages, har alla kännetecken från som kommer med Googles ...

Två separata index – Påverkar det mig?

Google har nyligen gått ut med att de kommer dela sin sökmotor på mitten. Inom några månader kommer man ha ett index för mobilsök och ett för desktop, mobilsök kommer dessutom vara det som de ser som det primära. Två separata index, vad betyder egentligen det? Till att börja med kan man nog dra slutsatsen ...

SEO-Analys – grunden att stå på

Analysen är grunden till arbetet. Den behöver inte alltid göras först för en bra SEO-analys görs ibland löpande, eftersom man får mer information med tiden. För att börja däremot finns det ett antal saker jag alltid tittar på, jag tänkte berätta om dem här. Det allra första stället jag börjar är att på allvar gå ...

Outreach SEO – Så gör du

Outreach för SEO (search engine optimization eller sökmotoroptimering på svenska) är ett av mina favoritämnen just nu och jag skulle vilja att vi går in lite mer på djupet hur det går till. Meningen är att du efter att du läst den här posten själv kan komma igång med fungerande outreach SEO. För dig som ...

Skribent i Örnsköldsvik

Vi söker nu skribent för vikariat under 6 månader på vår produktionsavdelning. En av våra medarbetare på produktionsavdelningen i Örnsköldsvik går på pappaledighet och vi vill då ha en vikarie på plats. Du som älskar att skriva och gör det i högt tempo men som kanske inte hittat precis rätt jobb än, ett vikariat på ...